همشهری آنلاین: دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان آخرین وضعیت تولید مثل سه یوزپلنگ نگه‌داری شده در پردیسان را تشریح کرد و از انجام احتمالی عمل لقاح یوزها در اواخر تعطیلات نوروز یا اندکی پس از آن خبر داد.

يوزپلنگ

به گزارش مهر، دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان درباره آخرین وضعیت تولید مثل ۳ یوزپلنگی که در این مجموعه نگه‌داری می‌شوند، گفت: از کوشکی، یوزپلنگ نر مجموعه، مجدداً اسپرم گرفتیم و اسپرمش را در نیتروژن مایع ذخیره کردیم. تحلیل اسپرمی که انجام دادیم نشان داد با توجه به این که حدودا ده سالش هم شده کماکان باروری دارد که این اولین خبر خوب بود.

ایمان معماریان افزود: دومی دلبر، یوزپلنگ ماده، بود که با توجه به مشکلاتی که قبلا داشت و عفونت رحمش که خیلی مهم بود، وضعیتش را کنترل کردیم و خوشبختانه برخلاف چیزی که قبلا آزمایش‌های هورمونی داشتیم، این بار که بیهوشش کردیم خوشبختانه هر دو تخمدان فعال بودند و این ما را خیلی امیدوار کرد.

وی تأکید کرد: البته رحم دلبر مثل یک رحم جوان خیلی سالم و کامل نیست ولی به عنوان یک رحم بیمار هم شناخته نمی‌شود و به همین دلیل و با توجه به این که تولید مثل طبیعی اتفاق نمی‌افتاد تصمیم گرفتیم که برای دلبر امپلنتی بگذاریم که در واقع ایمپلنت ضد بارداری است و باعث می‌شود سیکل فحلیش خاموش بشود و بعد بین ۶۵ تا ۹۰ روز دیگر ما این ایمپلنت را خارج می‌کنیم و بعد یک سری کارهای هورمونی انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم لقاح داخل گردن رحمی را برایش انجام بدهیم. به هر حال شانسش هست و این برخلاف چیزی است که حدس می‌زدیم و امیدواریم که با موفقیت انجام بشود.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان درباره «ایران»، دیگر یوزپلنگ ماده که در این مجموعه نگه‌داری می‌شود گفت: ایران را هم بیهوش کردیم و وضعیت دستگاه تولید مثل و سلامتی‌اش را کنترل کردیم. ایران هم هر دو تخمدانش فعال بود که این هم باز خیلی خبر خوبی بود و اکنون می‌دانیم که ایران بالغ است.

معماریان تأکید کرد: از این به بعد مانیتورینگمان را که ۲۴ ساعته انجام می‌دادیم کماکان ۲۴ ساعته اما خیلی دقیق‌تر انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم تولید مثل طبیعی را برای ایران با کوشکی امتحان بکنیم و به زودی به هم معرفی‌شان کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با فرض موفقیت همه مراحل احتمالا از چه زمانی می‌توانیم چشم‌انتظار اولین یوزهای زاده در اسارت باشیم گفت: چیزی نیست که بتوانیم حدس بزنیم. هر چند بار که ریسک بیماری و مشکلات نباشد و بتوانیم امتحان می‌کنیم. به هر حال همین سه تا یوز را داریم. وقتی شما سه تا یوزپلنگ دارید طبق تجاربی که در دنیا وجود دارد شانس موفقیت پایین است. فقط در مورد یوزپلنگ آسیایی هم نیست و در مورد یوزپلنگ آفریقایی هم همین بوده است.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان افزود: به هر حال ما سعی می‌کنیم که بهترین کار ممکن که در دنیا انجام می‌شود را با بهترین متخصصان ممکن انجام بدهیم تا با همین شانس خیلی پایین هم به موفقیت دست پیدا کنیم. ولی چیزی نیست که بخواهیم بگوییم مثلا ۹۰ روز دیگر توله داریم. تلاشمان را می‌کنیم که بهترین کار ممکن را بکنیم تا موفقیت را از همین شانس خیلی کم به دست بیاوریم.

معماریان درباره این که اولین عمل لقاح یوزها کی انجام می‌شود گفت: احتمالا بعد از تعطیلات نوروز یا اواخر تعطیلات نوروز این کار انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: موفقیت‌آمیز و غیر موفقیت‌آمیز بودن این نیست که از قبلش حدس بزنیم الان آماده لقاح هست یا نه. باید سونوگرافی کنیم و تخمدانش بررسی شود و سایز فولیکول‌ها به سایز استانداردی که می‌خواهیم رسیده باشد تا این کار انجام شود. اگر هر زمانی بیهوشش کنیم و هنوز سایز فولیکول‌ها به آن اندازه نرسیده باشد باید صبر کنیم تا به زمان دقیق برسد و این ربطی به موفقیت‌آمیز و غیر موفقیت‌آمیز بودن لقاح ندارد.

معماریان ادامه داد: بعد از این مرحله که لقاح انجام شد به این می‌رسیم که این لقاح منجر به آبستنی و باروری می‌شود که موفقیت‌آمیز باشد یا نه.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان در پاسخ به برخی مدافعان حقوق حیوانات که گفته بودند با این اقدامات این حیوانات را بازیچه قرار داده‌اید و دستکاری و اذیتشان می‌کنید گفت: این‌ها سرمایه‌های خیلی مهمی هستند. همین تعداد کم از آن‌ها مانده و باید بیشترین استفاده را از نظر ژنتیکی و ذخیره ژن‌شان و همین‌طور از جهت ذخیره خود گونه انجام دهیم. کارهایی هم که انجام می‌دهیم اولا با استفاده از بهترین متخصصان دنیاست و کارهایی است که در تمام دنیا انجام می‌شود و به بهترین نحو که ممکن است برایشان انجام می‌دهیم.

معماریان در پاسخ به این که آیا عمل لقاح مصنوعی پلنگ‌های ایرانی در باغ وحش تهران می‌تواند زمینه خوبی برای لقاح مصنوعی یوزپلنگ در کشور ایجاد کند یا نه گفت: البته این دو گونه و تولید مثلشان تفاوت‌های خیلی زیادی دارند. علاوه بر تفاوت‌های دو گونه با همدیگر، روش‌هایی که کار می‌کنیم هم با هم متفاوت است که توضیح و ذکر جزییاتش تخصصی است ولی خب حتماً این کار زمینه‌ای هست برای کاری که بخواهد روی یوزها انجام شود.

کد خبر 431833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha