پروانه بهرام‌نژاد-خبرنگار : راه‌اندازی بازارهای میوه و تره‌بار در محله‌ها با هدف دسترسی آسان اهالی به میوه ارزان و کاهش سفرهای درون‌شهری از زیرساخت‌های رفاهی هر محله است.

تره بار

براساس برنامه پنج ساله دوم شهرداری‌ها که مهلت اجرای آن تا پایان سال ۱۳۹۷ است، سازمان میادین میوه و تره‌بار با همکاری شهرداری موظف است در هر محله یک بازار میوه و تره‌بار دایر کند. حال که به پایان اجرای این برنامه یک ماه بیشتر نمانده تعداد این میادین را در محله‌های پهنه شرق پایتخت بررسی کرده‌ایم. 

  • ۲۰ محله و ۱۷ بازار 
  • منطقه ۴

منطقه ۴ با داشتن ۱۷ بازار میوه و تره‌بار فرامحلی در ۲۰محله که انواع غرفه‌های میوه و تره‌بار، خشکبار، پروتئینی و لبنی‌و... در خود جای داده‌اند وضعیت مطلوبی دارد. محله حکیمیه که جزو محله‌های وسیع منطقه است، ۲ بازار میوه و تره‌بار دارد و ۴ محله قنات‌کوثر، پاسداران، کاظم‌آباد و تهرانپارس شرقی بازار میوه و تره‌بار ندارند. «رضا تکلو» رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه دراین‌باره می‌گوید: «به دلیل کمبود زمین مناسب تاکنون موفق به ساخت بازار میوه در این محله‌ها نشده‌ایم اما در تلاشیم در ماه‌های آینده با پیدا کردن زمین مناسب در این محله‌ها هم بازار میوه و تره‌بار راه‌اندازی کنیم. این موضوع برای محله قنات‌کوثر محقق شده و به‌زودی بازار میوه و تره‌بار این محله ساخته می‌شود.»

  •  افزایش تعداد بازارها تا پایان سال 
  • منطقه ۸

به نظر می‌رسد جانمایی و پراکندگی‌ ۶ بازار میوه و تره‌بار منطقه ۸ در بین محله‌های ۱۳گانه این منطقه یکسان نیست. مثلاً محله دردشت ۳ بازار میوه و تره‌بار و محله‌های کرمان، لشکر و تهرانپارس هم یک بازار میوه و تره‌بار دارند، اما ۹ محله این منطقه بازار روز ندارند. «علی بوربور» رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه۸ دراین‌باره می‌گوید: «یکی از بزرگ‌ترین بازارهای میوه و تره‌بار منطقه در محله فدک و نبش خیابان گلستان ساخته شده که به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد. این بازار فرامحلی است و می‌تواند نیاز اهالی محله‌های اطراف را هم پوشش دهد. در محله مجیدیه هم یک بازار میوه و تره‌بار در حال ساخت است که تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود.»

  •   جانمایی بازار در سرآسیاب و جوادیه 
  • منطقه ۱۳ 

با تأمین بودجه مشکل کمبود بازار میوه و تره‌بار محله‌های سرآسیاب و جوادیه برطرف می‌شود. «رضا مطلوبی» رئیس اداره ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری منطقه۱۴ دراین‌باره می‌گوید: «امسال در محله‌های پرستار و ابوذرجنوبی ۲ بازارمیوه و تره‌بار به بهره‌برداری رسیده‌ و در صورت تأمین بودجه می‌توان در محله‌های سرآسیاب و جوادیه هم مکانی برای جانمایی بازار میوه و تره‌بار در نظرگرفت.» او می‌افزاید: «کارشناسان در حال شناسایی و بررسی زمین‌های مناسب برای ساخت بازار هستند. در صورت رفع مشکل بودجه در این محله‌ها هم بازار میوه و تره‌بار ایجاد خواهد ‌شد.» اکنون این منطقه،۲۱ محله و ۸ بازار میوه و تره‌بار فعال دارد که جوابگوی نیاز اهالی نیست.

کد خبر 431663

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha