همشهری آنلاین: سئول امیدوار است با طرح پیشنهاد میزبانی بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۳۲ مشترک با کره‌شمالی سرنوشت شبه‌جزیره کره را برای همیشه دستخوش دگرگونی اساسی کند.

ميزباني مشترك دو كره از بازي هاي المپيك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، انتظار می‌رود نمایندگان دو کشور کره‌شمالی و کره‌جنوبی پیشنهاد میزبانی مشترک بازی‌های المپیک ۲۰۳۲ را در نشست کمیته بین‌المللی المپیک در روز جمعه در لوزان سوئیس مطرح کنند. کمیته ملی المپیک کره‌جنوبی شهر از میان دو گزینه سئول و بندر جنوبی بوسان، پایتخت را برای میزبانی از المپیک برگزیده است؛ شهری که پیش‌تر در ۱۹۸۸ میزبان بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیا بوده است. بوسان هم در ۲۰۰۲ میزبان بازی‌های آسیایی بود.

اقدام سئول برای مشارکت دادن پیونگ‌یانگ در میزبانی المپیک ۲۰۳۲ نشانه‌ای دیگر از بهبود روابط سیاسی میان دو کره است. سال گذشته در جریان بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در شهر پیونگ‌چانگ در بخش جنوبی شبه‌جزیره کره، کمیته ملی المپیک کره‌شمالی ورزشکاران، تماشاگران و نمایندگان رسمی خود را راهی این شهر کوهستانی کرد تا حسن نیت خود را به همسایه جنوبی نشان بدهد.

مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی از حامیان پروژه همکاری با همسایه شمالی در رویدادهای ورزشی است و پیش از این پیشنهاد برگزاری مشترک جام‌جهانی ۲۰۳۰ را هم مطرح کرده است. از سوی دیگر، دو کشور پذیرفته‌اند در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو با تیم‌های مشترک شرکت کنند.

از سوی دیگر، کره‌شمالی هنوز گزینه پیشنهادی خود را برای میزبانی مشترک از بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۳۲ کنار سئول معرفی نکرده است. هر چند کارشناسان معتقدند با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب در پیونگ‌یانگ، پایتخت جدی‌ترین گزینه مدیران رسمی کره‌شمالی برای همراهی با سئول است.

به نظر می‌رسد ماجرای میزبانی مشترک دو کره در مهم‌ترین رویدادهای دنیای ورزش یعنی جام‌جهانی فوتبال و المپیک تابستانی کاملا به سرنوشت مذاکره میان رهبران کره‌شمالی و آمریکا وابسته باشد. تازه‌ترین دور گفتگوها میان کیم جونگ-اون و دونالد ترامپ اواخر ماه جاری میلادی در هانوی پایتخت ویتنام برگزار می‌شود.

کره‌شمالی در سال‌های ۱۹۸۶ و ۱۹۸۸ به ترتیب بازی‌های آسیایی و بازی‌های المپیک تابستانی سئول را تحریم کرد. در آن زمان تنش در روابط دو کره در اوج قرار داشت و ارتش کره‌شمالی در نوامبر ۱۹۸۷، کمتر از شش ماه پیش از برگزاری المپیک سئول یک هواپیمای کره‌جنوبی را با ۱۱۵ مسافر و خدمه سرنگون کرد.

کد خبر 431481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha