همشهری آنلاین: تازه‌ترین تجربه کارگردانی ژانگ ییمو که داستان و ماجراهای آن در جریان انقلاب فرهنگی چین در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی می‌گذرد، از بخش مسابقه جشنواره فیلم برلین بیرون کشیده شد.

فيلم يك ثانيه ژانگ ييمو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورایتی، بر اساس پستی که روز دوشنبه در صفحه اختصاصی «یک ثانیه» در شبکه اجتماعی ویبو منتشر شد، «مشکل فنی» دلیل اصلی خروج فیلم ییمو از جشنواره برلین بوده است. قرار بود «یک ثانیه» روز جمعه در بخش مسابقه برلیناله ۲۰۱۹ روی پرده برود که حالا فیلم قدیمی فیلمساز نامدار چینی یعنی «قهرمان» محصول ۲۰۰۲ به جای آن در بخش خارج از مسابقه به نمایش درمی‌آید.

تعداد فیلم‌های حاضر در بخش مسابقه رسمی برلین امسال ۱۷ فیلم بود که با کنار کشیدن نماینده چین، حالا ۱۶ فیلم برای به دست آوردن خرس طلایی و خرس‌های نقره‌ای با هم رقابت می‌کنند. با اینکه کامل نشدن «یک ثانیه» دلیل اصلی به نمایش درنیامدن آن در برلین اعلام شده اما به نظر می‌رسد سیاست هم در این ماجرا نقشی پررنگ داشته باشد. گفتن از انقلاب فرهنگی سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۶ در دوران زمامداری مائو زدونگ همچنان موضوعی حساس است.

این دومین فیلم چینی است که از حضور و نمایش در شصت و نهمین جشنواره برلین کنار گذاشته می‌شود. پیش‌تر فیلم سینمایی «روزهای بهتر» (به دلایل مشابه «یک ثانیه») در بخش نسل‌های برلین به نمایش درنیامد و البته انتظار می‌رفت سرنوشتی مشابه در انتظار «بازی سایه» باشد که فیلم بدون مشکل در بخش پانوراما روی پرده رفت و چهار نشست خبری آن هم برگزار شد.

ییموی ۶۸ ساله در سی و هشتمین جشنواره برلین در ۱۹۸۸ با «ذرت سرخ» خرس طلایی بهترین فیلم را برد و در ۱۹۹۳ عضو هیات داوران بخش مسابقه رسمی چهل و سومین دوره این رویداد مهم سینمایی بود. ضمن اینکه در سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۳ و ۲۰۱۰ هم با سه فیلم دیگر خود برای به دست آوردن خرس طلایی برلین رقابت کرد.

کد خبر 431471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha