همشهری‌آنلاین- دکتر محمود قناعت*: مردم در کشورهای پیشرفته جهان معمولا حساسیت زیادی به محرمانه‌بودن اطلاعات مربوط به زندگی شخصی خود دارند.

شهروند

مثلا در کشور آلمان شایسته نیست کسی، حتی از دوستان نزدیکش درباره میزان درآمدشان کنجکاوی و سوال کند و جواب چنین پرسشی اگر هم به زبان آورده نشود این خواهد بود:" به شما ربطی ندارد".

شرکت‌های اینترنتی هم که این دنیای دیجیتال را ممکن کرده و اداره می‌کنند دراین‌باره موظف به مخفی‌گرائی هستند تا از "شیشه‌ای‌شدن انسان‌ها" جلوگیری شود.ولی به گزارش نشریه آلمانی چاپ بندر ویلهلم در تاریخ اول اوت 2018،با عنوان "رضایت کامل از کنترل کامل"،این اتفاق افتاده‌است و هم موجب رضایت 80 درصد مردم و هم دولت شده‌است.

به این ترتیب که دو شرکت بزرگ اینترنتی چینی "علی‌بابا" و تن‌سنت" با جمع‌آوری و بررسی اطلاعات دیجیتال مربوط به مشتریان‌شان به رفتار اجتماعی آنها نمره‌ داده و آنها را به شهروندان خوب و بد رتبه‌بندی کرده‌اند.

در این رتبه‌بندی، سابقه کارهای ناشایست آنها مثل تخلفات رانندگی، نپرداختن بدهی‌ها،بی‌اعتنایی به وظایف فردی و اجتماعی، درگیری‌ها و ... در پایین‌آوردن این رتبه موثر هستند و البته در مقابل، نیکوکاری‌ها(کارهای خیریه، مدرسه ساختن)و رفتار مثبت این رتبه را بالا می‌برند.

رضایت مردم از این رتبه‌بندی به این دلیل است که در تماس‌ها و ارتباط‌های لازم با دیگران، تا اندازه‌ای از پیش آنها را می‌شناسند و اعتماد به آنها یا حدس احتمال فریب و ایجاد دردسر آتی برایشان آسان‌تر خواهد بود.

از آن گذشته این رتبه‌بندی‌ها طبیعتا تاثیر به‌سزایی در تربیت اجتماع هم دارند؛به شکلی که هر فرد برای بهبود رتبه خود تلاش می‌کند و رضایت دولت هم به همین علت است.

* جراح عمومی و تروما

کد خبر 431448
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha