همشهری آنلاین: مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مقام‌های رسمی کشوری و لشکری سلطنت عمان، سفرا، دیپلمات‌ها و وابستگان نظامی دیگر کشورها، شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و همچنین ایرانیان مقیم این کشور عربی، شامگاه دوشنبه در باشگاه دیپلماتیک مسقط برگزار شد.

سفیر ایران در مسقط: خطوط پروازی بین ایران و عمان به ۴۸ پرواز در هفته افزایش یافته است

به گزارش ایسنا، در این مراسم که به همت سفارت و با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در مسقط برگزار شد، «شهاب بن طارق آل سعید» مشاور ویژه سلطان عمان، وزیر نفت و تعدادی از نمایندگان مجالس شورا و دولت عمان، به نمایندگی از دولت عمان سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به «حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضا نوری شاهرودی» سفیر و سایر دیپلمات‌های ایرانی در مسقط تبریک گفتند.

در این مراسم، سفیر ایران در مسقط طی سخنانی با اشاره به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: جمهوری اسلامی ایران علیرغم تندبادهای شدید و ناملایمات پی در پی، به درختی استوار و پایدار تبدیل شده است و با برقراری نظام جمهوری، فصل جدیدی را بر مبنای مشارکت و آرای مردم در جهت تحقق اراده ملی آغاز کرد.
وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران چهل سال است، منطق زور را نمی‌پذیرد، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام را نمود سلطه ظالمانه این کشور بر جهان دانست و اظهار کرد: ایران در مقابل این سلطه ظالمانه، راه مقاومت در پیش گرفته و ما از کشورهایی که از برجام حمایت کرده‌اند، تشکر می‌کنیم.

نوری شاهرودی روابط ایران و عمان را بر اساس اسناد تاریخی مورد اشاره قرار داد و گفت: روابط رسمی سیاسی دو کشور از سال ۱۹۷۱ میلادی آغاز شده اما اسناد تاریخی نشان می‌دهد از سال ۵۹۷ میلادی این روابط شکل سازمان یافته به خود گرفته و اگرچه فراز و نشیب‌هایی را دیده ولی همواره از مرحله‌ای به مرحله بالاتر ارتقا یافته است.
سفیر ایران نقش رهبران دو کشور در گسترش روابط دو جانبه را با اهمیت ویژه توصیف کرد و خاطر نشان کرد: رایزنی و هماهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در خصوص مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی به صورت مستمر و رو به جلو ادامه دارد.
وی افزود: روابط اقتصادی و بازرگانی دو کشور در سال‌های اخیر وارد مرحله نوینی شده که افزایش حجم تبادل تجاری در دو سال اخیر در نتیجه تلاش‌های انجام گرفته برای تسهیل تجارت بین دو کشور توسط نهادهای مرتبط دو کشور بوده است.

سفیر ایران در مسقط یکی از مصداق‌های رشد روابط دو کشور در شش ماه اخیر را لغو روادید ورود به ایران برای اتباع عمانی و صدور روادید فرودگاهی برای اتباع ایرانی در فرودگاه‌های عمان دانست و گفت: در نتیجه تسهیل در رفت و آمد، خطوط پروازی بین دو کشور به عدد ۴۸ پرواز در هفته از شهرهای مختلف با شرکت‌های متنوع افزایش یافته است.

در ادامه این مراسم، «شهاب بن طارق آل سعید» مشاور ویژه سلطان عمان در جمع دیپلمات‌های ایرانی، تاکید کرد: دو کشور تلاش‌های خوبی برای توسعه همکاری‌ها در تمام سطوح اتخاذ کرده‌اند که این امر نیازمند تلاش و جدیت بیشتری برای استحکام روابط ایران و عمان است.

در این مراسم، همچنین مجموعه فیلم‌های مستندی از دستاوردهای چهل ساله جمهوری اسلامی ایران به همراه فیلم‌هایی از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی برای شرکت کنندگان به نمایش گذاشته شد.

یکی از شرکت‌های فرش ایرانی نیز فرش دستباف نفیسی را که قدمتی پنجاه ساله داشت را به رسم یادبود به مشاور ویژه سلطان عمان اهدا کرد.

کد خبر 431428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha