همشهری آنلاین: آلبرت فینی که در مدت حدود شش دهه فعالیت در سینما نامزد دریافت پنج جایزه اسکار شده بود، پس از یک دوره کوتاه بیماری در ۸۲ سالگی از دنیا رفت.

آلبرت فيني در نقش هركول پوآرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، بازیگر تحسین‌شده سینما، تلویزیون و تئاتر بریتانیا تنها ستاره تاریخ سینماست که برای ایفای نقش کارآگاه هرکول پوآرو نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد. او در ۱۹۷۴ در «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» سیدنی لومت نقش کارآگاه بلژیکی را بازی کرد اما حاضر نشد در فیلم بعدی این مجموعه بر اساس داستان‌های آگاتا کریستی این نقش را تکرار کند تا پیتر یوستینف سال ۱۹۷۸ در «مرگ روی نیل» جایش را بگیرد.

فینی در مجموع پنج بار نامزد اسکار بازیگری شد که چهار مرتبه آن در رشته بهترین بازیگر مرد بود؛ «تام جونز» در ۱۹۶۳، «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» در ۱۹۷۴، «متصدی لباس» در ۱۹۸۳ و «زیر کوه آتشفشان» در ۱۹۸۴. آخرین نامزدی اسکار او و تنها نامزدی رشته بهترین بازیگر مرد مکمل هم در ۲۰۰۰ برای «ارین براکوویچ» بود. فینی از ۱۹۵۶ تا ۲۰۱۲ در عرصه بازیگری فعالیت کرد و جوایز بفتا، گلدن گلوب، امی و... را در کارنامه داشت.

فینی در ۹ می ۱۹۳۶ در پندلتن به دنیا آمد و پیش از ورود به دنیای سینما، بازیگر تئاتر بود. در اوایل دهه ۱۹۶۰ با نقشی کوتاه در «نمایشگر» به کارگردانی تونی ریچاردسن وارد سینما شد و با بازی در نقش قهرمان «تام جونز» به مقام ستاره رسید؛ فیلمی که اسکار بهترین فیلم را برد و نخستین نامزدی اسکار را برای ستاره‌اش هدیه آورد. نکته جالب اینکه فینی یک سال پیش‌تر قرار بود نقش اصلی «لورنس عربستان» را بازی کند اما چون از ستاره شدن می‌ترسید، آن را نپذیرفت.

ستاره سینمای انگلستان در حالی برای ایفای یک مرد الکلی در «زیر کوه آتشفشان» به کارگردانی جان هیوستن از رسیدن به اسکار بازماند که سال‌ها بعد نیکلاس کیج با مطالعه بازی فینی در همین فیلم برای «ترک‌کردن لاس وگاس» اسکار برد. «تقاطع میلر» برادران کوئن، «ماهی بزرگ» تیم برتن، «اولتیماتوم بورن و «میراث بورن»، «پیش از این که شیطان بفهمد مرده‌ای» و فیلم جیمز باندی «اسکای فال» از دیگر فیلم‌های مهم کارنامه اوست.

فینی برای بازی در نقش وینستن چرچیل در فیلم تلویزیونی «توفان فزاینده» در ۲۰۰۲ چند جایزه از جمله ‌امی برد. او در ۱۹۸۰ نشان فرمانده امپراتوری بریتانیا (CBE) و ۲۰ سال بعد نشان شوالیه را با این استدلال نپذیرفت که «عنوان سِر به یکی از بیماری‌های همیشگی ما در انگلستان دامن می‌زند؛ فخرفروشی.»

فینی سال ۲۰۱۱ اعلام کرد به سرطان کلیه مبتلاست اما همچنان به بازی در سینما ادامه داد و سرانجام پس از یک دوره کوتاه بیماری در ۸۲ سالگی از دنیا رفت.

کد خبر 431222

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha