فاطمه شفیعی: اصفهان نصف جهان است و این جهانشهر تاریخی آثار زیادی برای دیدن دارد که می تواند نظر هر گردشگری را به خود جذب کند.

به رونق چهارباغ بیندیشیم

وجود آثار تاریخی، فرهنگ و آداب و رسوم جذاب اصفهان شاخصه نصف جهان ارغوانی است. چهارباغ یکی از خیابان‌های اصلی و تاریخی اصفهان است که بین دروازه دولت و سی وسه پل قرار دارد که در عصر شاه عباس اول طراحی شد و یادگاری از دوران شکوه اصفهان است. چهارباغ اصفهان یکی از مشهورترین چهارباغ‌های ایران است که از دوران گذشته تا کنون بواسطه اماکن تاریخی، درختان کهنسال و بازار مورد توجه جهانگردان داخلی و خارجی است.

خیابان سر سبز و چشم نوازی که با قدمت چهارصد ساله که از گزند بلایای تاریخی نیز به دور نبوده است و در طول تاریخ از عصیانگری ظل‌السلطان که کمر به تخریب چهارباغ بست نیز بی نصیب نماند و بخشی از چهارباغ را تخریب و درختان کهنسالش را ریشه کن کرد، اما همچنان چهارباغ پرباست. با تجمع زیاد خودرو و تردد فراوان ماشین این گذر تاریخی کم کم آرامش خود را از دست داد تا اینکه مدیریت شهری تصمیم گرفت در طرح سه شنبه های بدون خودرو چهارباغ را هفته ای یک روز پیاده رو سازد و خوشبختانه این طرح در سال های اخیر قوت بیشتری گرفت وپیاده رو سازی چهارباغ تثبیت شد. اتفاق خوشایندی و کم نظیری که در توسعه گردشگری اصفهان نقش بسزایی را بازی کرد. شهرداری اصفهان همت بلند ساخت و از سال ۹۶ طرح گذر چهارباغ و پیاده روی این خیابان تاریخی را آغاز کرد. نصف جهان  طرح پیاده راه سازی چهارباغ به تدبیر شهرداری و حمایت شورای اسلامی شهر اصفهان و طراحی مبلمان شهری، یک شهر توسعه یافته و یک جهان شهر تاریخی تبدیل شده است.

  • طرح پیاده رو سازی و گذر چهارباغ دوباره خاطرات قدیم را برای شهروندان اصفهان و گردشگران زنده کرد.

همه جذابیت‌های چهار باغ یک سو و سینماهای سوی دیگر کمک بزسایی به گردشگری فرهنگی و هنری این کهن دیار کرده است .خوشبختانه این روزها شاهد  رونق سینماها در چهارباغ هستیم  از جمله افتتاح پردیس سینمای ساحل که اتفاق میمونی برای شهر بود. وجود سینما در شهرها حاکی از فرهنگ غنی و توسعه یافتگی است که خوشبختانه این روزها سینماهای چهارباغ مورد توجه مردم و مسئولین شهری قرار دارند. در روزهای اخیر جشنواره فیلم فجر به اصفهان آمده ولی متاسفانه چهارباغ و سینماهایش از لیست اکران بی نصیب هستند. چهارباغی که در دسترس همه مردم است و این روزها به مدد جاری شدن زنده رود رونقی دوچندان گرفته فیلم های فجر را در خود ندارد. سینماهای چهارباغ نیز در یاد و خاطره‌ی مردم اصفهان از دوران تئاترهای ارهام صدر، رقم خورده اند و اینگونه بی مهری ها به سینما رونق چهارباغ کمتر نمی کند بلکه آسیب جدی به آن وارد می‌کند و این در صورتی است که شهر اصفهان در راستای پاسداشت تاریخ و فرهنگ برای پیاده رو سازی چهارباغ هزینه‌ای هنگفتی پرداخت کرده و رخت بستن فیلم‌های فجر به سینماهای یک مرکز تجاری گمان کنم کار شایسته‌ای نباشد.

هر کسی را بهر کاری ساخته‌اند، بر هیچ کس پوشیده نیست که سیتی سنتر اصفهان یک مرکز تجاری و چند منظوره است که به رونق شهر اصفهان کمک های بسزایی کرده است ولی آیا یک مرکز تجاری می تواند پاسخگوی نیازهای فرهنگی شهروندان باشد؟ آیا میتوان فرهنگ را فدای تجارت کرد و تجربه سال های سال سینماهای چهارباغ را نادیده گرفت و از رونق انداخت به واسطه رونق یک مرکز تجاری؟ ای کاش هر چیز و هر کس ماموریت خود را به درستی و به جا انجام می داد که خلط مبحث ها آسیب جدی به فرهنگ این مرز و بوم کهن وارد می آورد.

چهارباغ چهارصد ساله رونق و تجارت می‌خواهد که چهارصد سال دیگر بماند.

در پناه چهارباغ این گذر رویایی است که گردشگران به اصفهان می‌آیند و آوازه این دیار را جهانی کرده‌اند، به رونق چهارباغ بیندیشیم.

اصفهان- ۱۹ بهمن ۹۷

کد خبر 431169

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha