همشهری آنلاین: با سفر هفته جاری نارندرا مودی، نخست وزیر هند به کشمیر و تماس تلفنی وزیر امور خارجه پاکستان با رهبر جدایی‌طلب کشمیر، تنش بر سر این منطقه که هر دو کشور آن را متعلق به خود می‌دانند، بالا گرفته است.

هند و پاكستان

 به گزارش ایرنا، نارندرا مودی، نخست وزیر هند با سفری به سرینگر مرکز بخش هندی کشمیر نه تنها موجب افزایش التهاب در دره کشمیر شد بلکه تنش میان اسلام آباد با دهلی نو را نیز بالا برد.

بعد از این سفر «شاه‌محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان با  «میروائظ عمرفاروق» رهبر جدایی طلب کشمیر تماس تلفنی برقرار و حمایت کامل اسلام‌آباد از جنبش آزادی‌خواه را اعلام کرد که موجب اعتراض شدید هند شد.

  • احتمال وقوع جنگ هسته ای بین هند و پاکستان

تنش آنقدر بالا گرفته است که دانیل کوتز رییس سازمان اطلاعات ملی آمریکا خطاب به قانون گذاران این کشور اعلام کرد با ادامه توسعه برنامه‌های هسته ای هند و پاکستان، احتمال وقوع یک حادثه و جنگ هسته ای در منطقه جنوب آسیا افزایش یافته است.

بر اساس گزارش تارنمای 'اوراسیا تایمز، کوتز گفت: پاکستان همچنان در حال تولید سلاح‌های جدید هسته ای از جمله موشک‌های تاکتیکی و موشک‌های کروز دریایی و هوایی با برد های مختلف است. در همین حال هند اولین زیردریایی اتمی که به موشک‌های هسته ای مسلح است را به خدمت گرفته است.

وی افزود: ادامه رشد و توسعه برنامه هسته‌ای نظامی هند و پاکستان، خطر وقوع یک حادثه هسته ای در جنوب آسیا را افزایش می‌دهد و به کارگیری سلاح‌های جدید اتمی ابعاد جدیدی به چالش‌های امنیتی در منطقه می‌دهد.

  • سابقه اختلافات دو کشور

هند و پاکستان در پاره‌ای موارد از جمله بر سر حاکمیت بر کشمیر که بخشی از آن در خاک هند و بخشی دیگر در خاک پاکستان قراردارد، اختلاف دارند و در واقع باید گفت که هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند.

به همین دلیل از سال ۱۹۴۷ و پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون سه جنگ در سال‌های (۱۹۴۷ و ۱۹۶۵ و ۱۹۷۱) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر رخ داده و بیش از ۷۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال ۱۹۸۹ مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. براساس آمار سازمان‌های حقوق بشری، از سال ۱۹۸۹ تاکنون بالغ بر ۱۰۰ هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته و بیش از ۱۰ هزار زن مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

در هر حال، هند سال‌ها است با اشغال بخش وسیعی از کشمیر حاضر نیست حق آزادی مردم این منطقه را به آنان داده و با برگزاری یک همه پرسی آزادانه آنها را در تعیین سرنوشت شان آزاد بگذارد.

  • دامن زدن به تنش‌ها

نخست وزیر هند هفته جاری تحت تدابیر شدید امنیتی با قصد راه اندازی چند پروژه توسعه ای در این منطقه مرزی مشترک با پاکستان و چین سفر کرد در حالی که دستگاه امنیتی هند از دو روز قبل چندین تن از رهبران مسلمان این منطقه را دستگیر و حتی برخی از آنها را حصر خانگی کرد، رهبرانی که برخی از آنها در ارتباط تنگاتنگ با دولت پاکستان نیز هستند.

به گزارش ایرنا، از جمله این رهبران سید علی گیلانی، محمد یاسین مالک، محمد اشرف سحرای، مختار احمد وازا، هلال احمد وار، جواد احمد میر و مولوی بشیر احمد عرفانی بودند تا آنها نتوانند رهبری اعراضات و اعتضابات ضد دولتی را در این منطقه به عهده بگیرند.

'میر واعظ فاروغ' از سران کنفرانس حریت کشمیر از جمله این افراد بود که پنجشنبه گذشته با علم به سفر قریب الوقوع مودی به منطقه در یک تماس تلفنی با شاهد محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در باره مسائل این منطقه مورد مناقشه گفت وگوی تلفنی کرد.

بعد از این تماس بود که وزارت خارجه هند در اعتراض به آن، 'سهیل محمود' سفیر پاکستان در دهلی نو را فراخواند و ضمن بیان نارضایتی شدید دهلی نو به وی اعلام کرد که تماس وزیر خارجه پاکستان با یک رهبر کشمیری اقدامی آشکار جهت آسیب رسانی به اتحاد هند است و حاکمیت و تمامیت ارضی هند را نقض می‌کند.

وزیر خارجه پاکستان نیز روز یکشنبه در مصاحبه با رسانه‌های پاکستانی، با اشاره به اینکه اسلام‌آباد هرگز قصد دخالت در امور داخلی هند را نداشته است از دهلی‌نو خواست از دخالت در مسائل داخلی اسلام‌آباد خودداری کند.

این درحالی است که دو هفته پیش نیز هند در اعتراض به حکم دادگاه عالی پاکستان در خصوص منطقه 'گیلگیت بالتیستان' در دره کشمیر سفیر پاکستان را به وزارت امور خارجه این کشور احضار کرده و این حکم را دخالت در امور داخلی هند دانست.

دادگاه عالی پاکستان در ماه جاری ضمن صدور یک حکم کتبی در خصوص وضعیت قانونی منطقه گیلگیت بالتیستان و همچنین اعطای حقوق اساسی به مردم این منطقه اعلام کرد که قدرت اجرایی این دادگاه در منطقه گیلگیت بالتیستان معتبر خواهد بود.

با این وجود، مودی که برخلاف وعده قبلی با یک تاخیر طولانی به این منطقه هیمالیایی سفر کرده بود در یک سخنرانی در سرینگر گفته بود که دولتش با نیروی هر چه تمامتر پشت تروریست ها در جامو و کشمیر را خواهد شکست.

وی در این سخنرانی تحریک آمیز کسانی را تروریست خواند که پاکستان آن‌ها را مبارزان راه آزادی پاکستان اشغال شده تلقی می‌کند.

وی در سرینگر در دیدار با دانش آموزان ایالات آسام، گجرات، اودیشا، مهارشترا و تلنگانا در یک جمله تحریک آمیز دیگر به نفع هندوهای دره کشمیر با اعلام اینکه جوانان کشمیری باید به جای تفتنگ، کتاب بردارند گفته بود که هند هیچ وقت آزار واذیت به پاندیت‌های کشمیری را که منازل شان را درکشمیر گذاشته فراموش نخواهد کرد.

موضع گیری جانبدارانه نخست وزیر هند نسبت به منطقه موجب شد که رهبری مقاومت مشترک منطقه گشمیر با صدور بیانیه ای در سرینگر اعلام کند که نخست وزیری که با هدف سرکوبی و قطعه قطعه کردن منطقه و عدم پاسخگویی به خواسته های منطقه پا به آن گذاشته است لایق هرگونه اعتراضی است.

در هر حال، مودی در حالی با اقدامات امنیتی بسیار شدید به منطقه جامو و کشمیر سفر کرد که با خشم مردم و به ویژه رهبران آن رو به رو شد.

به همین دلیل بود که سید علی گیلانی، میرواعظ عمر فاروغ و محمد یاسین مالک از اعضای تشکیلات رهبری مقاومت مشترک (مسلمانان) پیشتر فتوای برگزاری اعتصابات گسترده ای را که کل منطقه را در بر گرفته بود، صادر کرد؛ فتوایی که مورد حمایت انجمن دادگاه عالی کشمیر (بار) نیز قرار گرفته بود.

صرف نظر از اعتراض شهروندان دره کشمیر و به ویژه رهبران آنها، مقامات پاکستان نیز نسبت به این سفر واکنش نشان دادند.

غیر از واکنش امروز وزیر خارجه پاکستان، آصف علی زرداری، رئیس جمهور سابق پاکستان و مشاور رئیس حزب مردم این کشور نیز هشدار داده بود که نخست وزیر هند باید بداند که پاکستان هیچگاه دست از کشمیر برنخواهد داشت.

وی تصریح کرد: دفاع از حقوق مرد کشمیر خواسته تمام پاکستانی‌ها است و نباید آن را در فشارهای دولت خلاصه کرد.

زرداری تاکید کرد: ممکن است در پاکستان بین احزاب مختلف اختلافاتی باشد ولی در خصوص دفاع از مردم کشمیر تمام مردم با هم متحد هستند.

همه این موارد در حالی است که عمران خان، نخست وزیر پاکستان چند ماه قبل پس از گرفتن قدرت در کشور گفته بود که اگر دهلی نو در راستای بهبود روابط با اسلام آباد یک گام بردارد، پاکستان آماده است در این راستا دو گام بردارد.

در هرحال، کشمیر همچنان محل اختلاف شدید دو کشور همسایه ای است که زمانی یک کشور واحد در همسایگی ایران بودند.

به اعتقاد برخی تحلیل گران و حتی مقامات امنیتی جهان، بعید نیست این منطقه مورد اختلاف در آینده نزدیک به عاملی براری بروز جنگی دیگر میان دو کشور نیز تبدیل شود، جنگی که از ابعاد تخریبی به مراتب شدید تر از سه جنگ قبلی این دوکشور بر سر این منطقه برخوردار خواهد بود.

کد خبر 431165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha