همشهری آنلاین: آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: مردم به طرح تحول سلامت امیدوار شده اند، تاکید ما این است که طرح تحول سلامت نباید متوقف شود اما باید اصلاح و مشکلات آن برطرف شود.

ديدار وزير بهداشت با مكارم شيرازي

به گزارش وبدا، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س) و گرامیداشت دهه مبارک فجر، با تاکید بر اهمیت موضوع طرح تحول سلامت، اظهار کرد: مردم به طرح تحول سلامت امیدوار شده اند، تاکید ما این است که طرح تحول سلامت نباید متوقف شود، اما باید اصلاح و مشکلات آن برطرف شود.

 وی افزود: هرچند مشکلات مالی و بودجه ای وجود دارد، اما باید به گونه ای برنامه ریزی شود که مردم در این زمینه کمتر دچار مشکل شوند.

 آیت الله مکارم شیرازی، خطاب به وزیر بهداشت تاکید کرد: طرح تحول سلامت و اصلاح اشکالات را جدی بگیرید، شما با رای بالای نمایندگان مجلس وزیر شده اید و باید قاطعانه خواسته‌های مردم را دنبال کنید.

 وی در ادامه سخنانش با اشاره به مقدم بودن امر پیشگیری بر درمان، تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها و بهره گیری از ظرفیت هنر، آموزش‌های لازم را به مردم و جامعه ارائه دهید.

 آیت الله مکارم شیرازی، بزرگان اسلامی را در زمینه طب صاحب نظر دانست و یادآور شد: اگر تاریخ علم را جزو دروس دانشگاهی قرار دهند، معلوم می‌شود که بزرگان ما در زمینه طب و علوم دیگر حرف‌های مهمی برای گفتن داشته اند و کتب بوعلی سینا سال‌ها در مراکز و دانشگاه‌های غرب تدریس می شد.

 وی بیان کرد: دانشمندان مسلمان در زمینه علوم و در عرصه‌های مختلف جزو پیشگامان بوده اند؛ اما در دورانی نیز به دلایل مختلف دچار عقب ماندگی شده ایم، این مساله باید به درستی آسیب شناسی و برای نسل جوان و دانشجویان تبیین و جبران شود.

 آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به موضوع طب سنتی نیز گفت: طب سنتی ما قابل حذف نیست، چراکه در این زمینه، از پنج هزار سال قبل، دانشمندان تجربه و ایده های خود را روی هم گذاشته اند، این طب نقاط قوتی دارد و نباید به کلی آن را رد کرد؛ شاید اشکال کار آنجاست که افرادی بدون صلاحیت‌های لازم وارد میدان طب سنتی شده اند، لذا باید برنامه ای طراحی شود که افراد واجد صلاحیت با در دست داشتن مدارک لازم وارد این عرصه شوند.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که نباید با چشم و گوش بسته به غربی‌ها توجه کنیم، عنوان کرد: ما خطوط قرمزی داریم که نباید در این زمینه کوتاه بیاییم. اخیرا کتابی به نام سلامت در سال ۲۰۱۵ منتشر شده که ظاهرا برگرفته از نوشته‌های غربی‌ها است و بسیاری از خطوط قرمز ما را در هم شکسته و پیشنهادهای نامعقولی در آن دیده می‌شود، دوستان ما آن را بررسی کرده اند و نقاط ضعفش را یادداشت کرده اند که این مطالب را به دکتر نمکی می‌دهیم تا دستور دهند مورد بررسی قرار گیرد.

 آیت الله مکارم شیرازی در پایان با اشاره به آمار بالای مرگ و میر ناشی از استعمال دخانیات در کشور، تصریح کرد: طبق اظهار نظر افراد مطلع، اکثر بیماری‌ها از مصرف سیگار و مواد دخانی نشات می‌گیرد، به طوری که سالانه، ۴۰ هزار نفر در کشور ما بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند؛ از سوی دیگر پایین آمدن سن استعمال سیگار نیز نگران کننده است؛ وزارت بهداشت باید در این خصوص چاره اندیشی کند.

کد خبر 431162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha