همشهری آنلاین: جین فوندا با اشاره به اینکه نامزدی اسکار می‌تواند درها را به روی بازیگران بگشاید، از تعداد کم نامزدهای زن در بخش‌های غیر از بازیگری انتقاد کرد.

جين فوندا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ددلاین، مرکز رسانه‌ای زنان که سال ۲۰۰۵ به همت جین فوندا، رابین مورگان و گلوریا استینم آغاز به کار کرده، در تازه‌ترین گزارش خود آماری تازه از وضعیت نامزدهای زن در نود و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار ارائه داده است. بر این اساس، جز بخش‌های بازیگری فقط ۲۵ درصد از دیگر نامزدها زن هستند و این یعنی در بهترین حالت از هر چهار برنده اسکار یک نفر می‌تواند زن باشد.

بازیگر ۸۱ ساله آمریکایی که هفت نامزدی و دو جایزه اسکار در کارنامه دارد، در واکنش به این آمار گفت: «هر نامزدی اسکار می‌تواند درها را بگشاید و از آنجا که از هر چهار نامزدی در بخش‌های غیربازیگری سه نامزدی به مردان رسیده است، زنان باز هم نمی‌توانند مهر تایید دریافت کنند.» در بخش‌های کارگردانی، فیلمبرداری، تدوین، موسیقی متن و جلوه‌های ویژه حتی نام یک نامزد زن هم به چشم نمی‌خورد.

با اینکه اوضاع برای نامزدهای بخش‌های پشت دوربین نسبت به ۲۳ درصد سال گذشته اندکی بهتر شده اما در میان هشت نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم حتی یک فیلم با کارگردان زن وجود ندارد. این آمار نومیدکننده با توجه به راه افتادن جنبش‌های احقاق حقوق زنان در هالیوود معنادارتر هم به نظر می‌رسد. ضمن اینکه انتظار می‌رفت در بخش بهترین دست‌کم نام یک نامزد زن وجود داشته باشد.

سال گذشته ریچل موریسن با نامزدی در بخش بهترین فیلمبرداری تاریخ‌ساز شد و نخستین نامزد زن این رشته لقب گرفت. او امسال مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «پلنگ سیاه» بود که در هشت رشته نامزد اسکار شده و البته نام موریسن در این میان جا افتاده است. از سوی دیگر، دامی شی با Bao نامزد دریافت اسکار بهترین انیمیشن کوتاه شده تا نخستین زن باشد که در این بخش بخت بردن اسکار دارد.

مرکز رسانه‌ای زنان از سال ۲۰۰۶ کار آمارگیری از زنان نامزد اسکار را در رشته‌های غیربازیگری آغاز کرد که میانگین این آمار در بیش از یک دهه اخیر از ۱۸ درصد به ۲۵ درصد افزایش یافته است. اگر اوضاع به همین ترتیب پیش برود، حدود ۵۰ سال طول می‌کشد تا تعداد زنان و مردان در نامزدی اسکار به هم برسد و برابر شود.

کد خبر 431146

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha