همشهری آنلاین: ترامپ با وجود پایان یافتن فرصت ۱۲۰ روزه سنای آمریکا به دولت این کشور برای روشن شدن نقش بن سلمان در قتل خاشقچی، با وجود مدارک موثق در مورد عامل قتل، هنوز واکنشی نشان نداده است.

ترامپ. خاشقچي

این موضوع به گفته تحلیلگران موید تلاش واشنگتن برای نگه داشتن این گاو شیرده  است.

به گزارش ایرنا، شواهد و مدارک و تحقیقات صورت گرفته به روشنی حاکی از آن است که مقام‌های عالی رتبه سعودی فرمان قتل خاشقچی را صادر کرده اند، اما دولت دونالد ترامپ موضع صریحی در این باره اتخاذ نکرده و اصرار دارد همچنان به این موضوع بی‌اعتنا باشد تا این گاو شیرده  را به عنوان متحد اصلی نگه دارد.

انفعال ترامپ در برخورد با عربستان، پای کنگره را به میان کشیده و سناتورهای آمریکایی بارها خواستار تحریم عربستان شده اند.

سنای آمریکا ۲۳ آذرماه دو قطعنامه را تصویب کرد که یکی از آنها خواهان پایان دادن به حمایت نظامی آمریکا از ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان در جنگ یمن و به معنای دیگر تحریم تسلیحاتی عربستان است و دیگری مبتنی بر معرفی کردن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به عنوان مسئول قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی است.

خاشقچی ستون نویس واشنگتن پست ۱۰ مهرماه برای انجام امور شخصی خود وارد کنسولگری عربستان در ترکیه شد اما هرگز از آن خارج نشد. سعودی‌ها پس از ۱۸ روز تکذیب و انکار، در نهایت اعتراف کردند که وی در کنسولگری به قتل رسیده است.

در همین راستا، کارن اتیها خبرنگار روزنامه  واشنگتن پست  ششم فوریه (۱۷ بهمن) در صفحه توئیتری خود نوشت: سناتورهای آمریکایی قبل از تصمیم‌گیری در خصوص وضع تحریم‌ها (علیه عربستان)، ۱۲۰ روز به دولت ترامپ برای پاسخگویی درخصوص نقش بن سلمان در قتل قاشقچی مهلت دادند. این مهلت روز گذشته (پنجشنبه) به پایان رسید.

هفت سناتور ارشد آمریکایی چند ماه پیش با استناد به قانونی حقوق بشری، از وزارت خارجه آمریکا خواسته بودند که تا هفت فوریه (۱۸ بهمن) نقش سران عالی‌رتبه سعودی در قتل خاشقچی را بررسی و در گزارشی اعلام کند.

به نظر می رسد با وجود اتمام زمان تعیین شده، دولت ترامپ قصد ندارد موضع خود را در قبال ریاض تغییر و اقدامی علیه آن انجام دهد. از این رو کنگره سعی دارد خود وارد عمل شود و مواضعی علیه عربستان اتخاذ کند.

باب منندز دموکرات و نماینده ارشد عضو کمیته روابط خارجی سنا روز گذشته (پنجشنبه) طرح جدیدی را برای منع فروش تسلیحات به عربستان و وضع تحریم علیه این کشور ارائه داد.

شش نماینده دیگر از هر دو حزب آمریکا از جمله تاد یانگ، کریس مورفی  و سوزان کالینز نیز از این طرح حمایت کردند.

مننذر در این باره گفت: از آن‌ جایی که دولت ترامپ قصد پافشاری برای مسئول دانستن قاتلان آقای خاشقچی را ندارد، زمان آن رسیده است که کنگره وارد عمل شود.

با وجود گذشت چندین ماه از قتل خاشقچی، هنوز سرنوشتی از جسد وی در دست نیست.

پرونده قتل خاشقچی، واکنش‌های شدید منطقه ای و بین المللی را علیه ریاض و شخص بن سلمان به همراه داشت. بسیاری از سناتورهای آمریکایی از جمله جمهوری خواهان که روزی دوست و همپیمان بن سلمان بودند، امروز و پس از قتل خاشقچی به مخالف سرسخت وی تبدیل شدند.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه و باب کورکر،  رئیس کمیته روابط خارجی سنا بارها اذعان کردند که قتل خاشقچی به دستور بن سلمان انجام شده است.

کورکر بعد از اطلاع یافتن از گزارش های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) درباره پرونده خاشقچی گفته بود: شک ندارم که ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقچی را صادر کرده و ما نمی‌توانیم این موضوع را بپذیریم.

اگنس کالامارد،  گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فراقانونی و خودسرانه که ریاست تیم تحقیق و تفحص درخصوص قتل خاشقچی را برعهده‌ دارد، روز گذشته (پنجشنبه) در گزارش خود نوشت که این قتل به دست مقام‌های عربستان سعودی برنامه ‌ریزی و اجرا شده است.

در این گزارش همچنین آمده که ریاض به صورت جدی در تلاش برای تضعیف تحقیقات دولت ترکیه درخصوص قتل خاشقچی بوده است.

یافته‌های جدید درباره قتل خاشقچی حاکی از آن است که بن سلمان در سال ۲۰۱۷ به یکی از دستیاران ارشد خود گفته بوده است که چنانچه خاشچقی به ریاض بازنگشت و به انتقادات خود پایان نداد، «یک گلوله خرجش خواهد کرد».

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، نهادهای اطلاعاتی آمریکا با بررسی مکالمات شنود شده‌ی بن سلمان دریافته‌ اند که او یک سال پیش از قتل خاشقچی، در محفلی خصوصی از برنامه قتل او خبر داده بود.

* اروپا، عربستان را در لیست سیاه قرار می‌دهد

فشارها بر روی عربستان به قتل خاشقچی محدود نمی‌شود، بلکه اتحادیه اروپا نیز در نظر دارد ریاض را در فهرست سیاه قرار دهد.

روزنامه فاینشنال تایمز نوشت کمیسیون اروپا تصمیم دارد هفته آینده نام عربستان و پاناما را در فهرست کشورهای پرمخاطره ای درج کند که در زمینه مبارزه با پولشویی موفق عمل نکردند.

طبق اعلام اتحادیه اروپا، این فهرست شامل امیرنشین‌های حوزه خلیج فارس و بیش از ۲۰ کشور دیگر است که در زمینه مبارزه با گردش پول‌های غیرقانونی کوتاهی کردند.

به عقیده کارشناسان، اقدام اتحادیه اروپا علیه عربستان، شکستی برای ریاض محسوب می‌شود؛ آن هم در زمانی که ریاض در تلاش برای بهبود وجهه خود در سطح بین ‌المللی است و می‌کوشد سرمایه‌گذاران خارجی را به سمت خود جذب کند. درج نام عربستان در فهرست سیاه، روابط مالی این کشور با اتحادیه اروپا را پیچیده می‌کند.

کد خبر 431143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha