همشهری آنلاین: شصت و نهمین دوره جشنواره برلین با نخستین نمایش جهانی آخرین ساخته لونه شرفیگ دانمارکی و سخنان جنجالی ژولیت بینوش در حمایت تلویحی از تهیه‌کننده بدنام هالیوودی آغاز شد.

ژوليت بينوش رئيس داوران برلين 2019

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برلیناله، بازیگر سرشناس فرانسوی که امسال ریاست هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره برلین ۲۰۱۹ را بر عهده دارد، در نشست خبری پیش از آغاز رسمی جشنواره سخنانی عجیب در حمایت از هاروی واینستین بر زبان آورد. بینوش در دو فیلم «شکلات» و «بیمار انگلیسی» با واینستین همکاری کرده و برای فیلم اول نامزد اسکار و با «بیمار انگلیسی» برنده سه جایزه اسکار، بفتا و خرس نقره‌ای برلین شده است.

بازیگر ۵۴ ساله فرانسوی از حضور هفت فیلمساز زن در میان ۱۷ فیلم حاضر در بخش مسابقه رسمی برلین ابراز شادمانی کرد و در ادامه درباره همکاری خود با واینستین گفت: «من در دوره همکاری طولانی‌مدتم با هاروی هیچ مشکلی نداشتم. می‌خواهم برای ذهن و قلبش آرامش طلب کنم و تلاش می‌کنم خودم را جای او بگذارم. معتقدم به اندازه کافی کشیده است و همه درباره‌اش حرف زده‌اند. حالا باید اجازه بدهیم عدالت جاری شود.»

بینوش که سابقه همکاری با زنده‌یاد عباس کیارستمی را هم با «رونوشت برابر اصل» در کارنامه دارد، در ادامه سخنان خود درباره واینستین افزود: «من هرگز با او مشکل نداشتم اما می‌دیدم که هاروی مشکل دارد. در مقام تهیه‌کننده بیشتر وقت‌ها فوق‌العاده بود و او را تهیه‌کننده‌ای بزرگ می‌دانم. حتی اگر برای برخی فیلمسازان و بازیگران به ویژه بازیگران زن سخت باشد، نباید اینها را فراموش کنیم. باید اجازه بدهیم عدالت کار خودش را بکند.»

بازیگر برنده اسکار سینمای فرانسه در شرایطی در افتتاحیه برلین ۲۰۱۹ به دفاع از تهیه‌کننده بدنام هالیوودی برخاست که دو سال پیش گفته بود: «وقتی در ۱۸ سالگی از سوی یک تهیه‌کننده دیگر آزار دیدم، خودم را برای مقابله با تهدید واینستین آماده کردم. خیلی زود آموختم مسئول باشم و هیولای درون هاروی بسیار خوب می‌شناختم. فقط یک‌بار در محل اقامت او با هم ناهار خوردیم و خطری تهدیدم نکرد. هر چند اصلا نمی‌دانستم برای چه می‌خواست من را ببیند.»

پس از نشست خبری داوران، برلیناله ۲۰۱۹ شامگاه پنجشنبه با نخستین نمایش جهانی «محبت غریبه‌ها» به شکل رسمی آغاز به کار کرد. شرفیگ ۵۹ ساله از چهره‌های محبوب برلین است که نخستین بار در ۱۹۹۰ با «سفر روز تولد» در بخش پانوراما به نمایش درآمد. «ایتالیایی برای نوآموزان» ۱۰ سال بعد خرس نقره‌ای برلین را برد و «یک آموزش» او هم در ۲۰۰۹ پس از نمایش در بخش ویژه‌های برلیناله نامزد سه جایزه اسکار شد.

کد خبر 431134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha