همشهری آنلاین: در پی ادعای رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه ایران یک آزمایش موشکی جدید انجام داده است، وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی توییتری، این موضوع را دست‌آویز قرار داد و گفت که توافق هسته‌ای برای متوقف کردن برنامه موشکی ایران کارآمد نیست.

واکنش پمپئو به ادعاها درباره آزمایش موشکی جدید ایران

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود مدعی شد: تازه‌ترین آزمایش موشکی ایران باز هم ثابت می‌کند که توافق هسته‌ای ایران کاری در راستای متوقف کردن برنامه موشکی ایران انجام نمی‌‎دهد. ایران با توسعه توان خود در زمینه موشک‌های بالستیک در حال نادیده گرفتن قطعنامه شورای امنیت است. ما باید محدودیت‌های بین‌المللی سخت‌تری را برای متوقف کردن برنامه موشکی ایران بازگردانیم.

رادیوی ملی آمریکا (ان‌پی‎آر) روز چهارشنبه با انتشار تصاویری ماهواره‌ای، مدعی شد که ایران یک پرتاب موشکی ناموفق دیگر برای ارسال ماهواره به فضا داشته است. مقامات رسمی کشورمان هنوز به این ادعای رسانه آمریکایی واکنشی نشان نداده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پیش از این درباره ادعای آمریکا مبنی بر تخطی ایران از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت گفته بود: آمریکا با خروج از برجام، به طور کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است؛ پس حق ندارد از این قطعنامه صحبت کند. آمریکا تلاش کرده برجام را از میان ببرد اما این توافق همچنان پابرجا است.

وی همچنین افزود: این قطعنامه (۲۲۳۱) ایران را از آزمایش موشک بازنمی‌دارد. قطعنامه تنها از موشک‌هایی یاد می‌کند که توانایی حمل کلاهک‌های هسته‌ای را داشته باشند. برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تأیید می‌کنند که ایران به دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیست؛ بنابراین ما هیچ‌گونه کلاهک هسته‌ای در اختیار نداریم که بخواهیم برایشان موشک بسازیم. این بدین معناست که موشک‌هایی که ما در حال آزمایش‌شان هستیم، هیچ دخلی به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ندارند.

کد خبر 431116

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha