همشهری آنلاین: حالا در مقابل کمپین حزب سبزها با نام «انرژی اتمی؟ نه خیلی ممنون» راست‌های افراطی در برخی از شهرها کمپینی با عنوان «گرگ؟ نه خیلی ممنون» به راه انداختند.

چگونه ترس از گرگ‌ها به بحث سیاسی در آلمان بدل شد؟

داستان حمله گرگ‌ خاکستری به انسان و گله‌ها و شکار این حیوانات در آلمان تبدیل به جدالی سیاسی و دستاویزی برای تبلیغات انتخاباتی شده است.

روزنامه پرخواننده بیلد آلمان اخیرا گزارشی از حمله گرگ‌ها به انسان منتشر کرد. اما درست یا نادرست بودن ادعای حمله این حیوانات به مردم، با بحث و جدل در فضای سیاسی آلمان همراه شده است. بیلد مدعی شده که در بامداد روز بیست و پنجم نوامبر، باغبان یک گورستان ناگهان مورد حمله گرگ‌ها گرفته اما این فرد با وجود این که شوکه شده بود، موفق شد با چکش از خود دفاع کرده و گرگ‌ها را فراری دهد.

  • آیا باغبان برای ادعای حمله گرگ‌ها شاهدی دارد؟

این کارگر گورستان به مقامات ساکسونی سفلی در شمال غرب آلمان گفته که هیچ‌کس در این صحنه حضور نداشت و تنها سه گرگ دیگر شاهد این ماجرا بوده‌اند.

این در حالی است که آزمایشات انجام شده روی باغبان حاکی از این بود که هیچ اثری از بزاق یا پشم گرگ بر زخم دست و لباس وی وجود نداشته و احتمالا حیوانات حمله کننده سگ‌های وحشی بوده‌اند.

  • چگونه بحث گرگ‌ها در آلمان سیاسی شد؟

در سال ۲۰۰۰ میلادی اعلام شد که گرگ‌های خاکستری، شخصیت‌های اصلی داستان‌های ترسناک برادران گریم (نویسندگان قصه‌های محلی) پس از ۱۵۰ سال غیبت از مرز لهستان وارد این کشور شده‌اند. وزارت محیط زیست آلمان در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که ۸۰۰ گرگ یا ۷۳ گله گرگ در این کشور حضور دارند.

به غیر از گزارش اخیر تاکنون هیچ حمله‌ای به انسان از طرف این حیوانات شکارچی گزارش نشده اما حمله به گله‌های گوسفندان رعب و وحشت در میان دامداران و مردم محلی ایجاد کرده است. در ماه اکتبر گذشته یک گله گوسفند مورد حمله گرگ‌ها قرار گرفت و صبح روز بعد صاحب این گله با ۴۰۰ لاشه خونین گوسفندانش مواجه شد.

بسیاری از سیاستمداران راست افراطی در انتخابات محلی از این موضوع در کارزارهای انتخاباتی خود استفاده کردند و در فضای مجازی نیز کارزارها و طومارهایی برای حفاظت از مردم و دام‌ها در برابر این حیوانات ایجاد شد. از سوی دیگر در مقابل کارزار حزب سبزها با نام «انرژی اتمی؟ نه خیلی ممنون»، راست‌های افراطی در برخی از شهرها کارزاری با عنوان «گرگ؟ نه خیلی ممنون» به راه انداختند.

در برخی مناطق با وجود غیرقانونی بودن شکار گرگ‌ها مردم اسلحه به دست گرفتند و برای حفاظت از خود و گله‌هایشان به نگهبانی در طول شب پرداختند.

سخنگوی حزب راست‌گرای آلترناتیو برای آلمان اخیرا در شهر زاکسن-آنهالت گفته است: «اگر آنها دفعه بعد به یک کودک حمله کردند چه می‌کنید؟»

در واقع احزاب دست راستی با استفاده از ترس به وجود آمده از گرگ‌ها در جامعه آلمان و به ویژه در میان روستاییان، تلاش دارند تا به نام مبارزه با گرگ‌ها نظر رأی‌دهندگان برای انتخابات محلی آتی به خود جلب کنند. این احزاب که ملی‌گرا هستند و به دشمنی با اتحادیه اروپا شهرت دارند، به شدت با قانون حمایت از گرگ‌ها مخالفت می‌کنند. بر اساس قانون فعلی اتحادیه اروپا، گرگ‌های آلمان حیوانات محافظت‌شده هستند و کشتن آنها برای شکارچی تا ۵ سال زندان دارد.

حزب سبزها مخالف اصلی این دیدگاه نمایندگان و نامزدهای احزاب راست است. این حزب معروف‌ترین گروه سیاسی محیط‌زیست‌گرا در جهان است و در انتخابات فدرال سال ۲۰۱۷ در آلمان موفق به کسب ۶۷ کرسی از ۷۰۹ کرسی در پارلمان مرکزی این کشور شد.

اعضای حزب محافظه‌کار اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان نیز که دولت ائتلافی آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور را ترک کرده‌اند و برای انتخابات محلی ماه‌های سپتامبر و اکتبر آماده می‌شوند، می‌گویند که نظرات خود در مورد شکار گرگ‌ها را تعدیل می‌کنند. آنها قرار است برای شکار این گونه جانور محافظت‌شده استثناهایی به وجود بیاورند.

به گزارش رسانه‌های آلمان به نقل از پلیس این کشور از سال ۲۰۰۰ تا کنون بیش از ۲۸۰ گرگ کشته شده‌اند و این حیوانات بیشتر بر اثر تصادف با خودروها جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 431096

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha