زهرا بلندی-خبرنگار: دردسرها آرام آرام از دهه ۹۰ سر راه دانش‌آموزان مدرسه شهید کلهر قرار گرفت.

واحدهای تجاری و خریداران، دانش‌آموزان صالح‌آباد را به دردسر انداخته‌اند

از وقتی انبار و کارگاه‌های محله صالح‌آباد غربی به واحدهای تجاری تبدیل شد و هرچه این بازار پر و بال گرفت، بر مشکلات کوچه مدرسه هم افزوده شد. دانش‌آموزان این مدرسه مدت‌هاست که به سبب پارک دوبل و سوبل خودروها مقابل در ورودی و تردد خودروهای سنگین با سرعت بالا در این خیابان کم عرض معضلاتی را متحمل شده‌اند. مشکلاتی که علاوه بر ایجاد سختی در رفت‌وآمد آنها خطراتی را هم برایشان به وجود آورده است. این گزارش حاصل همراهی یک روزه ما با دانش‌آموزان و مربیان حین خروج از مدرسه است.  

میانه خیابان شلوغ و پرهمهمه کلهر در منتهی‌الیه خیابان نسبتاً باریک مدرسه که سراسرش را خودروهای دوبل و سوبل پارک شده، احاطه کرده‌اند، به دبیرستان دخترانه شهید کلهر می‌رسیم. ساعت از ۱۲ گذشته و چیزی تا تعطیلی ۲۶۰ دانش‌آموز این مدرسه‌ ۲۰ساله باقی نمانده است. ۲ نفر از مربیان مدرسه همراه با بانوی سرایدار مقابل در ایستاده‌اند. آنها درحالی‌که مدام ساعت خود را نگاه می‌کنند دنبال صاحبان خودروهای پارک شده می‌گردند تا هم عبور دانش‌آموزان را سهولت ببخشند و هم بتوانند مشکل خروج خودرو معلمان را از پارک رفع کنند.

تعدادی مانع قرمزرنگ در فضای حدوداً یکی، ۲ متری دیوار مدرسه تعبیه شده است. معاون مدرسه با اشاره به آنها می‌گوید: «تا همین چند روز پیش در فاصله نیم متری مدرسه هم خودرو پارک می‌شد و دانش‌آموزان مجبور بودند تک تک و با احتیاط از مدرسه خارج شوند تا مبادا لباس‌شان به سپر خودروها گیر کند. ما کاری با خودروهای پارک شده نمی‌توانستیم بکنیم ایجاد ممنوعیت پارک خودرو در این بخش کوچک هم برای ما غنیمت است.» 

«الهه حدادی» با اشاره به اینکه ازدحام جمعیت در این خیابان طی ۳ـ ۴ سال گذشته اوج گرفته است، می‌گوید: «روزانه افراد زیادی برای خرید و فروش به بازار خیابان کلهر می‌آیند که نبود پارکینگ عمومی در این محدوده موجب می‌شود مراجعه‌کنندگان از کوچک‌ترین فضا هم برای پارک خودرو بهره‌ بگیرند.» معاون آموزشی مدرسه در ادامه صحبت‌های او می‌گوید: «با توجه به اینکه سمت چپ و راست خیابان را زمین‌های کشاورزی در برگرفته و کنترل ورود و خروج خودروهای شخصی و باری با سرعت بالا امکان‌پذیر نیست،

خطرات احتمالی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند که اگر پیشگیری نشود، خطرات جدی به همراه خواهد داشت.» «صدیقه بهزادی‌راد» ادامه می‌دهد: «حدود ۲ سال است که پیگیر این ماجرا هستیم، اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.» حدادی با اشاره به ساختمان داخلی مدرسه که ضدزلزله و مجهز به آزمایشگاه، کتابخانه و نمازخانه است، می‌گوید: «باوجود قابلیت‌های مدرسه و همچنین وقفی بودن آن امکان جابه‌جایی دانش‌آموزان منطقی نیست، اما در صورت اجازه صاحبان زمین‌های کشاورزی، اگر ورود و خروج دانش‌آموزان از درِ پشتی انجام شود، مشکل تا حد زیادی رفع می‌شود. ایجاد پیاده‌رو در دو طرف خیابان و همچنین ساخت یک پارکینگ طبقاتی هم می‌تواند راه‌حل خوبی برای این مشکل باشد.»

  •  مسیر تردد دانش‌آموزان مسدود است

والدین دانش‌آموزان ابتدای خیابان صف کشیده‌اند و برای پیدا کردن فرزند خود همه‌جا چشم می‌گردانند. وقتی سراغ دانش‌آموزان می‌رویم تا درباره معضلات این حوالی حرف بزنند، «فیروزه‌عبداللهی» دانش‌آموز مقطع دوازدهم انسانی می‌گوید: «خیابان مدرسه ما انگار پارکینگی برای خودروهاست که مسیر عبور و مرور ما را به‌طور کامل بسته است. چند روز پیش خودرویی به یکی از بچه‌های مدرسه برخورد کرد و ترس از وقوع این اتفاق برای هریک از ما آزارمان می‌دهد.»

وی ادامه می‌دهد: «پدرم به دلیل گرفتار نشدن در ترافیک هیچ‌وقت به این خیابان نمی‌آید و گاهی در پیدا کردن همدیگر به مشکل برمی‌خوریم.» «مهدیه احمدزاده» یکی دیگر از دانش‌آموزان مدرسه است. او با اشاره به مشکلات‌ تردد و ترافیک این خیابان می‌گوید: «از ابتدای ورودم به این مدرسه با این مشکل روبه‌رو هستم، زمان طولانی را باید صرف کنیم تا بعد از تعطیلی مدرسه به خیابان اصلی برسیم.» «مهسا قلی‌زاده» دانش‌آموز پایه یازدهم انسانی است. او معتقد است علاوه بر مشکل پارک خودرو،‌ تردد خودروهای سنگین در اینجا زیاد است. او می‌گوید: «خیلی وقت‌ها لابه‌لای خودروهاگیر می‌کنیم و دقایقی را باید صبر کنیم تا راه باز شود. دیر رسیدن به سرویس مدارس هم مشکل دیگر است. زمستان‌ها هم سرویس نمی‌تواند تا جلو در مدرسه بیاید و مشکلات ما دوچندان می‌شود.»

  • پاسخ مسئول
  • شهردار ناحیه ۵: 
  • پیگیر تملک بخشی از زمین کشاورزی می‌شویم

شهردار ناحیه ۵ با تأیید این موضوع که وجود بازار اسباب‌بازی و لوازم دکوری در این محدوده موجب تردد حجم زیادی از خریداران و بالطبع خودروهای پارک شده در خیابان‌های فرعی آن می‌شود، می‌گوید: «با این وجود معتقدم عامل اصلی ترافیک این محدوده در ساعات ورود و خروج دانش‌آموزان به خودروهای والدینی مربوط می‌شود که بچه‌ها را در رفت و برگشت به مدرسه همراهی می‌کنند.» «ابوالفضل مهاجر» در پاسخ به این موضوع که نبود پیاده‌رو در این خیابان مشکلاتی در ایمنی دانش‌آموزان به بار آورده است، می‌گوید: «به دلیل عرض کم خیابان، جا برای محدودسازی و ایجاد پیاده‌رو وجود ندارد. فضای چسبیده به خیابان و فضای پشت مدرسه را هم زمین‌های کشاورزی در برگرفته که شخصی هستند. پیاده‌روسازی در این محدوده‌ها یا استفاده از فضای پشتی مدرسه نیازمند کسب رضایت صاحبان، برای تملک بخشی از زمین‌هاست که باید مورد پیگیری قرار گیرد.»

کد خبر 430791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha