همشهری آنلاین: محققان دانشگاه لیورپول دریافتند برخی از گونه‌های زیستی پیش از سایرین نسبت به تغییرات آب و هوایی زمین واکنش نشان داده و در اثر این تغییرات عقیم شده‌اند.

ماهي‌ها

به گزارش ایرنا، بر اساس این تحقیقات بسیاری از گیاهان و جانوران در دماهایی کمتر از محدوده دمای بحرانی (CLT)، قابلیت تولید مثل خود را از دست می‌دهند. محدوده دمای بحرانی عبارت است از دمایی که بیش از آن برای جانور خطرناک بوده و موجب ناتوانی حرکتی و مرگ آن می‌شود.

گروه‌های خاصی از موجودات از جمله جانوران خونسرد و گونه‌های آبزی بیشترین میزان آسیب‌پذیری را در برابر ناباروری ناشی از تغییرات آب و هوا دارند.

محققان به منظور بررسی این وضعیت معیار جدیدی موسوم به حد دمایی ناباروری (TFL) را معرفی کردند که بیانگر دمایی است که پس از آن گونه‌های مختلف قابلیت باروری خود را از دست می‌دهند. با بررسی این معیار محققان می‌توانند میزان آسیب‌پذیری ارگانیسم‌های مختلف را در برابر ناباروری حاصل از تغییرات دما ارزیابی کنند و راهکارهای مناسبی را برای حفظ بقای گونه‌های مختلف به کار گیرند.

به اعتقاد محققان لازم است در این رابطه تحقیقاتی در سراسر جهان و در اکوسیستم‌های مختلف از ماهیان و مرجان‌ها گرفته تا گل‌ها، پستانداران و حشرات انجام پذیرد تا چگونگی اثرگذاری تغییرات دمایی بر میزان باروری گونه‌های مختلف مشخص گردد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Trends in Ecology and Evolution منتشر شده است.

کد خبر 430729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha