همشهری آنلاین: تظاهرات ده‌ها هزار نفر از جلیقه‌زردها برای دوازدهمین هفته متوالی علیه سیاست‌های امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه ادامه پیدا کرد. این بار جلیقه‌زردها علیه خشونت پلیس هم اعتراض کردند.

تظاهرات جليقه زردها در فرانسه

به گزارش دویچه وله، وزارت کشور فرانسه اعلام کرده است که تعداد معترضین جلیقه‌زردها در این هفته نسبت به سابق کم‌تر بوده است. طبق گفته این وزارتخانه تعداد معترضان جلیقه‌زرد در سراسر فرانسه به ۵۸ هزار نفر رسیده است.

جلیقه‌زردها این بار به برخورد خشن پلیس هم اعتراض کردند. آنها به استفاده پلیس فرانسه از گلوله‌های پلاستیکی و "نارنجک‌های نورزا" معترض بودند، چون تعداد زیادی از تظاهرکنندگان با گلوله‌های پلاستیکی پلیس متحمل جراحت‌های سنگینی بشده‌اند.

تظاهرات این هفته جلیقه‌زردها تحت عنوان "راهپیمایی بزرگ برای زخمی‌ها" نام گرفته بود. معترضان در پلاکاردهایی که حمل می‌کردند درخواست کردند که استفاده از گلوله‌های پلاستیکی و نارنجک‌های نورزا علیه تظاهرکنندگان ممنوع اعلام شود.

طبق آمار رسمی تاکنون بیش از هزار و ۷۰۰ جلیقه زرد و حدود هزار پلیس زخمی شده‌اند. اما کریستوف کاستانر، وزیر کشور فرانسه استفاده از گلوه‌های پلاستیکی را برای تامین امنیت کشور ضروری دانسته است.

جلیقه‌زردها در اعتراض به خشونت پلیس یک چشم خود را با باندی بستند

ژروم رودریگز، از چهره‌های مطرح جلیقه‌زردها که از ناحیه چشم به سختی مجروح شده بود هفته پیش به تظاهرات پیوست و از طرف جلیقه‌زردها با استقبال زیادی روبرو شد.

بسیاری از تظاهرکنندگان در همبستگی با ژروم و بیش از ۱۹۰۰ زخمی دیگر یک چشم خود را با باند بستند.

به گفته آنتونیو، یکی از سازمان‌دهندگان تظاهرات که خود به وسیله "نارنجک‌های نورزا" زخمی شده  اقدام پلیس قابل قبول نیست. نارنجک‌های نورزا صدای بلندی دارند و افراد در مجاورت منطقه انفجار دچار گیجی لحظه‌ای می‌شوند.

جلیقه زردها می‌گویند که اعمال خشونت پلیس علیه تظاهرات مسالمت‌آمیز تاثیرات منفی گذاشته و اثرات آن در برخی از افراد برای همیشه باقی می‌ماند.

طبق آمار پلیس در پاریس بیش از ۱۰ هزار نفر تظاهرات کردند. گفته می‌شود که پلیس علیه معترضانی که سطل‌های زباله را آتش زدند از گاز اشگ‌آور استفاده کرده است. باوجود این در مقایسه با هفته گذشته تظاهرات این بار مسالمت‌آمیز انجام گرفته است.

  • جلیقه‌زردها به چه چیز اعتراض می‌کنند

جنبش جلیقه زردها با هیچ حزب سیاسی مرتبط نیست و فعالیت آنها از طریق شبکه‌های اجتماعی سازماندهی می‌شود. آنها با طرح‌های اصلاحی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، از جمله در ارتباط با گران شدن قیمت سوخت و ارزاق عمومی تظاهرات کردند.

با وخیم شدن اوضاع در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه رئیس‌جمهور این کشور در مقابل اعتراضات سراسری در این کشور تسلیم شد و افزایش بهای سوخت را برای یک سال به تعویق انداخت. اما این اقدام مکرون معترضان را آرام نکرد و جلیقه‌زردها به اعتراض خود ادامه دادند.

بسیاری از معترضان خواستار استعفای مکرون‌هستند. اعتبار مکرون نزد شهروندان فرانسه بعد از این تظاهرات به شدت کاهش یافت.

کد خبر 430632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha