همشهری آنلاین: رئیس مجمع نمایندگان آذربایحان شرقی گفت: ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به تالاب بین‌المللی قوری گول شهرستان بستان‌آباد نیاز است.

قوري گل

به گزارش ایرنا، محمد وحدتی گفت: متاسفانه اعتبارات در روی کاغذ آورده می‌شود، ولی شاهد کندی تخصیص‌ها و گاهی عدم تخصیص آنها هستیم.

وی با بر شمردن اهمیت تالاب‌ها در حوزه‌های زیست محیطی و اکوسیستم طبیعی گفت: در حوزه آبریز تالاب بین‌المللی قوری گول بیش از ۲۸۰ گونه گیاهی، ۹۲ گونه پرنده و ۱۱۱ گونه جانوری شناسایی شده است که نشان از اهمیت زیستی این تالاب دارد.

نماینده مردم شهرستان بستان آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کمبود آب در کشور و به‌خصوص در حوزه شهرستان انتخابیه خود یادآوری کرد: مدیریت منابع آبی امری اجتناب‌ناپذیر است و ضرورت دارد با همگرایی و هم‌افزایی اقدامات اساسی برای حفاظت از منابع آبی شود.

وی با اشاره به تراز پایین آبی تالاب بین‌المللی قوری گول، از این که چندین سال است برای ساماندهی و احیای این زیستکره جلسات متعدد گذاشته می‌شود ولی نتیجه سازنده گرفته نمی‌شود، انتقاد کرد.

وی گفت: این در حالی است که در حوزه بالا دستی برای تالاب آب کافی وجود دارد.

وحدتی هلان با اشاره به این که ترمیم کانال انتقال آب به تالاب بین‌المللی قوری گول لازم است، افزود: بهترین گزینه برای انتقال آب به این پهنه آبی لوله‌گذاری است و اگر این امر انجام شود، شاهد افزایش تراز آبی و دائمی تالاب بین‌المللی قوری گول خواهیم بود.

قوری‌گول، یک تالاب آب شیرین با وسعت تقریبی ۲۰۰ هکتار است که در حوضه آبخیزی مرتفع به مساحت ۳۸۹۰ هکتار در ارتفاع ۱۹۱۵ متر از سطح دریای آزاد در آذربایجان‌شرقی در ۵۰ کیلومتری شرق شهر تبریز تشکیل شده است.

این تالاب به خاطر این که زیستگاه زادآوری گونه‌های مهم و در خطر انقراض پرندگان آبزی از جمله اردک سرسفید و اردک مرمری می باشد، به عنوان یکی از تالاب‌های کنوانسیون رامسر انتخاب شده است.

کد خبر 430571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha