حمیدرضابوجاریان - خبرنگار: هنرستان «آزادی فلسطین» از معدود هنرستان‌های پایتخت است که قدمتش نزدیک به ۷۰ سال می‌رسد.

مدرسه

فرسودگی ساختمان فضای تحصیل را در اتاق‌های هنرستان دلگیر کرده و از این‌رو بچه‌های کلاس آستین بالا زدند و هرکدام با همراهی برخی از والدین گوشه‌ای از کار را گرفتند تا کلاس، رنگ و رویی تازه به خود بگیرد. به این بهانه با دانش‌آموزان و دبیر انجمن اولیا و مربیان هنرستان همصحبت شده‌ایم.  

با ورود به هنرستان آزادی فلسطین، فضای بزرگ اما بی‌رنگ و لعابی دیده می‌شود که سرزنده و شاد نیست. هنرستانی که ۳۵۰ هنرجو و فن‌آموز در رشته‌های فنی آن تحصیل می‌کنند. دبیر انجمن اولیا و مربیان در پاسخ به کنجکاوی‌مان درباره چرایی چهره نازیبای هنرستان می‌گوید:

«آموزش و پرورش برای اداره هر واحد آموزشی مبلغی به‌عنوان سرانه آموزشی پرداخت می‌کند. این سرانه آنقدری نیست که بتوان با آن امور مدرسه را چرخاند.»  به گفته «مریم‌سادات هاشمی» با اقدام بچه‌های کلاس در زیباسازی و رسیدگی به وضع کلاس، انگیزه هنرجویان در فراگیری درس بیشتر می‌شود: «بی‌گمان با چنین حرکت‌هایی هنرجویان و دانش‌آموزان علاقه بیشتری به حضور در کلاس و آموزش‌پذیری پیدا می‌کنند و روحیه کارگروهی در آنها تقویت می‌شود.» 

  •  حرکت خودجوش

«ایمان عرفانی» هنرجوی کلاس دهم الکترونیک است و معدل بالایی دارد. او درباره فضای کلاس، پیش از زیباسازی و مناسب‌سازی آن می‌گوید: «کلاس ما قدیمی است و رنگ و روی کلاس خوشایند نیست. فکر می‌کنم کسی یادش نیاید آخرین بار چه وقت کلاس رنگ شده باشد. به همین دلیل گاهی وقت‌ها میل نداشتم پایم را به هنرستان بگذارم.» او ادامه می‌دهد: «کلاس‌های دیگر هم وضع بهتری از کلاس ما نداشتند. برای همین تصمیم گرفتیم برای بهبود وضع کاری کنیم.

اول قرار شد کلاس نظافت شود و پرده قدیمی و رنگ و رو رفته را عوض کنیم. سپس به این نتیجه رسیدیم که با نظافت و عوض کردن پرده چیزی تغییر نمی‌کند. این‌گونه شد که تصمیم گرفتیم کل کلاس را رنگ بزنیم» این تصمیمی بود که ۶ تن ازهنرجوها همراه با ۳ پدر و یک مادر تا آخر، پای کار آن ماندند.  

  • ‌ هزینه‌های زیباسازی پای والدین و دانش‌آموزان 

گچ‌های ریخته و دیوار رنگ و رو رفته کلاس دهم، اکنون به یک خاطره تبدیل شده است. رنگ آبی و پرده‌هایی که با فضای کلاس همخوانی داشته باشد و چند گلدان شمعدانی با جا لباسی‌های نو و تخته‌سیاه تمیز و ساعت منحصربه‌فردی که در کلاس نصب شده است، حال هنرجویان را بهتر از قبل کرده است. این را «سید محمدمسیح هاشمی فشارکی» می‌گوید: «فکر می‌کنم حدود ۲ میلیون تومان صرف زیباسازی کلاس شد. این پول را خودمان با کمک والدینمان جور کردیم و از مدرسه کمک نگرفتیم.»

او که از محله پاسداران به هنرستان آزادی فلسطین می‌آید از اینکه چگونه بدون تخصص رنگ‌کاری وارد گود شده است می‌گوید: «پدر یکی از بچه‌ها روش درست رنگ کردن دیوار را یادمان داد. با استفاده از غلتک طوری دیوار را رنگ کردیم که انگار استادکار رنگ کرده است. همه این کار را یک روز جمعه از ساعت ۸ تا ۲۰ انجام دادیم و از کارمان راضی هستیم.»

  • ‌ رقابت برای زیباسازی کلاس‌ها 

کار بچه‌های کلاس دهم الکترونیک نه تنها بر روحیه بچه‌های کلاس تأثیر گذاشته است، بلکه موجب شده رقابتی میان هنرجویان سایر کلاس‌ها نیز برای رسیدگی به وضع کلاسی که در آن درس می‌خوانند، ایجاد شود. «سینا نیکوکلام» در این‌باره می‌گوید: «وقتی خبر زیباسازی کلاس ما به گوش هنرجویان دیگر رسید آنها فکر کردند مدیریت هنرستان، پشت این ماجراست. وقتی هنرجویان متوجه شدند، آنها هم به این فکر افتادند که کلاسشان را تعمیر و بازسازی کنند. قرار است در روزهای آینده، چند کلاس مجاور نیز دست به کار شوند و کلاسشان را زیباسازی کنند.» 

کد خبر 430536

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha