همشهری آنلاین: وزیر خارجه اتریش با اشاره به عملیاتی شدن کانال مالی اروپا و ایران اطمینان داد که همکاری سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه با ایران همچنان ادامه خواهد داشت.

کارین کنایسل

به گزارش ایرنا، «کارین کنایسل» در مصاحبه با نشریه اشتاندارد، اقدام اروپایی ها برای راه اندازی یک ساز و کار مالی ویژه با ایران( اینستکس) را مثبت ارزیابی کرد.

وی گفت: اکنون همکاری سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه موسوم به سه گانه اروپایی در موضوع ایران عملی شده است و بر این باورم که این همکاری همچنان ادامه خواهد یافت.

کنایسل در مورد حضور انگلیس در این سه گانه با وجود اختلافات سیاسی لندن با برلین و پاریس تاکید کرد: از نظر ژئوپلیتیکی انگلیسی ها همچنان در اروپا قراردارند، این یک امر ثابت است که در طول تاریخ همواره وجود داشته و در واقع لندن، پاریس و برلین سه قدرت تعیین کننده مسائل اروپا از قرن ۱۹ بوده اند.

وزیر خارجه اتریش پیش از این نیز طی سخنانی از حضور شرکت های اروپایی و تسهیل روابط تجاری با ایران حمایت کرده است.

وی در گفت و گویی پیش از آغاز نشست وزیران اتحادیه اروپا در بخارست پایتخت رومانی گفت: ما باید برای شرکت های کوچک و متوسط تسهیلاتی فراهم کنیم و از عدم امکان شرکت ها برای یافتن منابع مالی بانکی به دلیل تحریم ها جلوگیری کنیم.

کنایسل به سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX که روز پنجشنبه رسما راه اندازی شد، اشاره کرد و افزود: از آنجایی که ما درباره حجم های کوچک صحبت می کنیم، سازوکار مالی ویژه برای شرکت های بزرگ مناسب نیست.

وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه روز پنجشنبه یازدهم بهمن ماه همزمان با اعلام راه اندازی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX بیانیه ای مشترک در حمایت از برجام و بهره مندی اقتصادی ایران از آن منتشر کردند.

هایکو ماس، جرمی هانت و ژان ایو لودریان وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در این بیانیه مشترک خاطر نشان کردند : آلمان، انگلیس و فرانسه در راستای تعهد قاطع و تلاش های مستمر خود برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که به تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل رسیده، ایجاد INSTEX SAS که سازوکاری ویژه با هدف تسهیل تجارت مشروع میان عوامل اقتصادی اروپا با ایران است را اعلام می کنند.

کد خبر 430513

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha