سارا جعفرزاده-خبرنگار: ایجاد بازارهای میوه و تره‌بار در محله‌های مختلف، یکی از موضوع‌های مهم در دستور کار شهرداری‌های مناطق پایتخت به‌ویژه مناطق جنوبی است.

ميوه تربار

از آنجا که این بازارها بخش اعظم نیازهای اساسی شهروندان را برطرف می‌کنند، یکی از دغدغه‌های مردم در محله‌های مختلف دسترسی آسان به این مراکز و رفع کمبود بازارهای میوه و تره‌بار است. در محدوده منطقه ۱۵ هم با وجود فعالیت ۱۶ بازار میوه و تره‌بار، اهالی از کمبود سرانه خدماتی در این زمینه رنج می‌برند و از فعالیت وانتی‌های میوه‌فروش گله دارند. از این‌رو مشکلات و پراکندگی نامناسب بازارهای میوه و تره‌بار در این منطقه و کمبودهای موجود را بررسی کرده‌ایم.  

  •   ۵ محله بدون میدان میوه و تره‌بار 

پراکندگی بازارهای میوه و تره‌بار در مناطق جنوب‌شرقی پایتخت، متعادل و مناسب نیست. در این میان برخی محله‌ها ۲ یا ۳ بازار تره‌بار دارد و برخی دیگر اصلاً بازار میوه و تره‌بار ندارد. رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه ۱۵ دراین‌باره می‌گوید: «اساس کار شهرداری منطقه در حوزه توسعه بازارهای روز، ایجاد سرانه بازارهای میوه و تره‌بار در همه محله‌هاست، اکنون ۲۱ محله در منطقه ۱۵ داریم که فقط ۱۶ بازار میوه و تره‌بار در آنجا فعالیت دارند و برخی از محله‌ها از جمله شوش، مینابی، مظاهری، کیانشهر جنوبی و مسگرآباد بازار میوه و تره‌بار ندارند که در این محله‌ها، چند بخش برای ساخت بازارهای روز شناسایی و به سازمان میادین میوه و تره‌بار معرفی شده‌اند اما مسئولان این سازمان با ساخت بازار در این نقاط موافقت نمی‌کنند و قرار است سال آینده با خرید املاک شخصی و تملک آنها در آنجا بازارهای روز ساخته و کمبودهای موجود برطرف شود.»

  •   افتتاح ۳ بازار در ۳ محله 

با وجود کمبودها و مشکلات موجود در ماه‌های اخیر، شهروندان برخی از محله‌ها از بازارهای تره‌بار جدید بهره‌مند شده‌اند و افتتاح ۳ بازار میوه و تره‌بار در ۳ محله منطقه ۱۵ در دستورکار شهرداری منطقه قرار گرفته است. «سیدرضا باقری» رئیس اداره ساماندهی شهرداری منطقه ۱۵ دراین‌باره‌ می‌گوید: «از اواخر سال ۱۳۹۶ تاکنون ۳ بازار میوه و تره‌بار ایجاد شده که یکی از آنها در محله افسریه شمالی با عنوان «بسیج» افتتاح شده است. یکی دیگر هم در محله کم‌برخوردار ولی‌عصر(عج) با نام «سروستان» و سومی هم در محله کم‌برخوردار اتابک با نام «اتابک» فعالیت خود را آغاز کرده است.» او ادامه می‌دهد: «شهرداری منطقه علاوه بر ایجاد بازار میوه و تره‌بار در محله‌های برخوردار سعی بر جانمایی این بازارها در محله‌های کم‌برخوردار دارد. البته جانمایی این بازارها در مرحله اول به میزان جمعیت محله و نیازهای آنها بستگی دارد.»

  •  معضل وانتی‌های دوره‌گرد 

برای رفاه حال شهروندان در بیشتر محله‌ها یک بازار میوه و تره‌بار ساخته شده ولی استقبال شهروندان از این بازارها چندان قابل مقایسه با میزان خرید از وانتی‌ها نیست. باقری می‌گوید: «استقبال شهروندان از بازارهای میوه و تره‌بار در برخی محله‌ها چندان قابل توجه نیست و می‌توان گفت نسبی است و بازارهای میوه و تره‌بار منطقه با رکود مواجه هستند. یکی از دلایلی که شهروندان کمتر از این بازارها استقبال می‌کنند مربوط به عرضه انواع میوه توسط وانتی‌ها در منطقه است که با قیمت نامتعادل، اجناس نامرغوب ارائه می‌کنند. برای رفع این مشکل پلیس راهنمایی و رانندگی و معاونت حمل‌ونقل‌وترافیک منطقه، آنها را جمع‌آوری می‌کنند اما دوباره در مکان دیگری فعالیت خود را ادامه می‌دهند. از این‌رو در صورت جلوگیری از فعالیت وانتی‌های میوه‌فروش، تمایل شهروندان برای خرید از بازارهای میوه و تره‌بار بیشتر می‌شود.»

کد خبر 430278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha