همشهری آنلاین: وزرای خارجه روسیه و عراق در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو بر لزوم تضمین امنیت مرزهای عراق و سوریه بعد از عقب‌نشینی آمریکا از سوریه تأکید کردند.

وزيران خارجه روسيه و عراق

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه امروز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی با محمدعلی الحکیم، همتای عراقی خود در مسکو گفت: ما بر لزوم تضمین امنیت در مرزهای عراق و سوریه بعد از عقب‌نشینی آمریکا از سوریه تأکید کردیم.

لاوروف گفت: ما در گفت‌وگوهایمان همچنین بر لزوم پایبندی به قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی درباره مساله فلسطین تأکید کردیم.

وی تأکید کرد که محمدعلی الحکیم را در جریان تلاش‌های مسکو در خصوص مذاکرات آستانه درباره حل بحران سوریه گذاشته است.

لاوروف گفت: وزیر خارجه عراق از من برای سفر به این کشور دعوت کرد و من این دعوت را قبول خواهم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: ما به حاکمیت عراق احترام می‌گذاریم و معتقدیم که حضور آمریکا در این کشور از بعد بین‌المللی قانونی است چراکه با موافقت دولت صورت گرفته است اما امیدواریم که حضور آمریکا در عراق برای اهدافی واضح باشد.

محمدعلی الحکیم نیز تأکید کرد: روسیه و عراق روابط تاریخی و شراکت استراتژیک با هم دارند و ما از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و دولت روسیه به خاطر حمایت از عراق برای از بین بردن خطر داعش قدردانی می‌کنیم.

الحکیم گفت: ما برای افزایش همکاری اقتصادی با روسیه تلاش خواهیم کرد. ما در دیدارمان درباره از بین بردن تروریسم در سوریه و مکانیزم‌های مربوط به حفظ ثبات و امنیت در این کشور صحبت کردیم. وحدت سوریه عامل اصلی ثبات محسوب می‌شود و یک دولت واحد در دمشق وجود دارد. ما به لاوروف تأکید کردیم که عراق از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت می‌کند.

محمدعلی الحکیم همچنین تاکید کرد: مساله فلسطین همواره مساله نخست اعراب باقی خواهد ماند.

وی گفت: موضع ما درباره ایران واضح است و وارد محوری که علیه ایران باشد، نمی‌شویم و در نشست‌های آتی با مسؤولین درباره روابط میان دو کشور به شکل مفصل صحبت خواهیم کرد. ما تمایلی به وقوع جنگ و درگیری میان آمریکا و ایران در منطقه نداریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق افزود: ما قصدی برای ورود به خاک سوریه بدون موافقت دمشق نداریم اما عملیات محدودی علیه تروریسم در مرزها داریم. ورود نیروهای ما به شرق فرات موقت و با هدف نابودی داعش خواهد بود و نیروهایمان قصد ندارند در آنجا بمانند.

سرگئی لاوروف همچنین قبل از کنفرانس مطبوعاتی با محمد الحکیم گفته بود: البته که ما از عادی و آرام شدن قابل توجه فضای کشور عراق بعد از شکست سخت داعش در این کشور راضی هستیم. از آنجایی که تروریست‌ها همچنان در بعضی از مناطق کشور شما به صورت کامل نابود نشده‌اند، ما علاقمند هستیم تا برای حل این مشکل به شما کمک کنیم.

کد خبر 430267

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha