همشهری آنلاین: یک ملوان ۷۳ ساله فرانسوی پس از ۲۱۲ روز قایق‌رانی روی آب‌های دریا بدون استفاده از فناوری‌های پیشرفته دنیا را یک دور کامل زد و به بزرگ‌ترین افتخار زندگی حرفه‌ای خود رسید.

فن دن هيد و ناكس جانستن برندگان رقابت قايقراني گلدن گلوب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرانس۲۴، ژان-لوک فن‌دن‌هید روز سه‌شنبه پس از یک سفر ۴۸ هزار کیلومتری با قایق ۱۱ متری خود به بندری در غرب فرانسه رسید و نخستین کسی لقب گرفت که در رقابت موسوم به گلدن گلوب یا گوی طلایی از خط پایان می‌گذرد. از ۱۹ ملوانی که تابستان گذشته این رقابت را آغاز کردند، فقط پنج نفر تا پایان دوام آوردند و روز سه‌شنبه در روند مسابقه حضور داشتند.

فن‌دن‌هید در ششمین تجربه دریانوردی دور کره زمین حدود دو ماه پیش روی دریا به مشکل خورد. دکل قایق در یک توفان مهیب در اقیانوس منجمد شمالی به شدت آسیب دید و از آنجا که رفتن به خشکی برای تعمیر دکل به خروج پیرمرد ماجراجوی فرانسوی از جریان رقابت می‌انجامید، او ترجیح داد مشکل را همان‌جا روی آب حل کند. فن‌دن‌هید سپس به سوی دماغه هورن در جنوبی‌ترین نقطه خشکی در آمریکای جنوبی رفت و از آنجا به مسیر ادامه داد.

رابین ناکس-جانستن از جمله کسانی بود که برای تبریک گفتن به ملوان فرانسوی آمده بودند؛ تنها برنده رقابت گلدن گلوب در ۵۰ سال پیش و کسی که در ۲۳ آوریل ۱۹۶۹ سفر دور دنیا را در ۳۱۲ روز به پایان رسانده بود. شرکت‌کنندگان در این رقابت فقط می‌توانند از دستگاه زاویه‌یاب مکانیکی و نقشه‌های کاغذی استفاده کنند و برای ارتباط گرفتن با دنیای بیرون هم یک رادیوی موج کوتاه در اختیار آنها گذاشته می‌شود.

فن‌دن‌هید در یک نشست خبری به مناسبت پیروزی خود از برنامه‌های آینده‌اش هم خبر داد. او به خبرنگاران گفت: «اعتراف می‌کنم که بالا رفتن از دکل دیگر به سن من نمی‌خورد اما هفت بار این کار را انجام دادم. دیگر نمی‌خواهم به سفر دور دنیا بروم مگر اینکه پای یک جایزه خیلی بزرگ در میان باشد. راستش می‌خواهم قایقم را برای فروش بگذارم و خودم به کار مربیگری بپردازم.»

کد خبر 430183

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha