همشهری آنلاین: فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه سه شنبه در تماس تلفنی درباره بحران ونزوئلا گفت وگو کردند.

موگرینی و پمپئو درباره ونزوئلا تلفنی گفت وگو کردند

به گزارش ایرنا، جزئیات زیادی از این تماس تلفنی منتشر نشده؛ اما در بیانیه منتشر شده آمده است که دو طرف بر «گذار مسالمت‌آمیز و دمکراتیک» در ونزوئلا تأکید کردند.

این نخستین باری است که اتحادیه اروپا صراحتاً از لزوم انتقال دولت در ونزوئلا صحبت می‌کند.

تماس تلفنی مقام‌های اروپا و آمریکا پس از آن صورت می‌گیرد که «خورخه آرره آسا» وزیر امور خارجه ونزوئلا، پیشنهاد اتحادیه اروپا برای برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور را رد و از دخالت این اتحادیه در امور داخلی کاراکاس انتقاد کرده بود.

موگرینی پیشتر تهدید کرده بود که چنانچه «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا ظرف چند روز، مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم نکند، این کشور اقدامات مقتضی را در موضوع بند ۲۳۳ قانون اساسی ونزوئلا صورت خواهد داد.

اشاره موگرینی به بندی از قانون اساسی ونزوئلا بود که بر اساس آن در غیاب رئیس جمهوری، رئیس مجلس ملی ونزوئلا عهده‌دار ریاست دولت موقت تا زمان برگزاری انتخابات خواهد شد.

این در شرایطی است که انتخابات ونزوئلا در ماه مه (اردیبهشت ماه) برگزار شده و مادورو برای یک دوره شش ساله دیگر به عنوان رئیس جمهوری این کشور برگزیده شده است.

وی ابتدای ماه جاری میلادی سوگند ریاست جمهوری یاد کرد.

آمریکا و متحدانش از هفته گذشته «خوان گوایدو» رئیس مجلس ملی ونزوئلا را به عنوان رئیس دولت موقت این کشور به رسمیت شناخته‌اند.

این اقدام که از سوی دولت مادورو به کودتا تعبیر شده، انتقاد تند بسیاری کشورها از جمله چین و روسیه به عنوان اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد را به همراه داشته است.

کد خبر 430172

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha