دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: خنداندن مردم همواره راه بسیار خوبی برای جذب آنها است. شرکتها می‌توانند از این اصل استفاده کنند.

ایده‌ی هشتاد و سوم: مشتریان خود را بخندانید

شرکتها می‌توانند از این اصل استفاده کنند.

عنصر طنز معمولا در تبلیغات بخصوص برای محصولات سرگرمی مانند اسباب‌بازی و نوشیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تبلیغ برخی از محصولات، عنصر طنز کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما درصورت کاربرد، ابزار بسیار قدرتمندی است. لطیفه‌ها و جوکهایی که برای مخاطبان تحصیلکرده و رده‌ی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، اگر ظرافتهای خاصی را رعایت کند، می‌تواند بازاریابی دهان به دهان مثبتی برای شما انجام دهد.

بی‌ام‌دبلیو، خودروهای لوکس برای رانندگان ثروتمند تولید می‌کند. لحن تبلیغات اتومبیل معمولا جدی است و غالبا بر ابعاد احساسی مالکیت (شیک بودن، راحتی، و احساس قدرت) تاکید می‌کند. گاهی اوقات هم این تبلیغات به ابعاد فنی و عملی مالکیت همچون اقتصاد، آلودگی هوا، کنترل، و ... می‌پردازد.

هر سال در اولین روز ماه آوریل، این شرکت خودروسازی، تبلیغ طنزآمیزی را ارائه می‌کند که معمولا در مورد نوآوریهای فنی جدید در زمینه‌ی طراحی خودرو است. به طور مثال، این شرکت یک سال اعلام کرد که بر اساس قوانین جدید اتحادیه‌ اروپا، استفاده از خودروهای راست‌فرمان ممنوع شده است و به همین دلیل شرکت بی‌ام‌دبلیو در خودروهای بدون فرمان که با حرکات سر راننده کنترل می‌شوند، سرمایه‌گذاری کرده است. این تبلیغ نسبت به نگاه کردن به عقب از سوی راننده و صحبت با سرنشینان صندلی عقب و خطر نگاه کردن به عابرین و رهگذران هشدار می‌دهد. این خودروساز آلمانی در سال دیگری، اعلام کرد برف پاک‌کنی طراحی کرده است که مگسها را می‌پراند. در تبلیغ دیگری بی‌ام‌دبلیو این ادعا را مطرح کرد که خودرویی طراحی کرده است که به راننده امکان می‌دهد با مایکروویو منزل خود تماس بگیرد و غذای خود را قبل از رسیدن به منزل آماده کند.

چنین تبلیغاتی بدون تردید با هزینه‌ای کم، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر مخاطب می‌گذارد. اما مهمتر این است که برای این شرکت، بازاریابی دهان به دهان ایجاد کرده و نام آن را در اذهان ثبت می‌کند.

توصیه‌های کاربردی

● اگر محصول شما لوکس و گرانقیمت است، حتما ظرافت لازم را در تبلیغات آن به خرج بدهید.

● تبلیغات در جراید نسبتا ارزان و ثابت است. درنتیجه، مردم می‌توانند تبلیغ طنز شما را به دوستان و آشنایان خود نشان بدهند. علاوه بر این، تهیه‌ی تبلیغات طنز برای مطبوعات چندان دشوار نیست.

● حتما در انتهای تبلیغ به طنز بودن آن اشاره کنید. همچنین اطمینان پیدا کنید که به فردی که این جوک را باور می‌کند، ضرر و زیانی نرسد.

* برگرفته از کتاب ۱۰۰ ایده‌ی برتر بازاریابی

کد خبر 430000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha