گروه ادب و هنر: سریال «ساعت شنی» از 6 قسمت خود گذشت و 20 قسمتی به پایان رسید.

در همان شب سریال «روزگار‌قریب» نیز کمتر از زمان مقرر روی آنتن رفت ولی رئیس سازمان صدا و سیما این اتفاقات را طبیعی خواند و از به‌کار بردن لفظ سانسور برای آن انتقاد کرد.

درست فردای آب رفتن 6 قسمتی «ساعت شنی»، نمایندگان مجلس 250 میلیون دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای خرید تجهیزات، ساخت سامانه مربوط به پرتاب و قرار دادن ماهواره رادیو و تلویزیونی به سازمان صدا و سیما دادند.

در حالی که همین نمایندگان یکی دو هفته پیش، عزت‌الله ضرغامی را به مجلس خواندند تا درباره این سریال از او توضیح بخواهند.

اما وی در گفت‌وگو با فارس، رفت و آمد به مجلس را امری عادی خواند که همیشه رخ می‌دهد و درباره این جلسه نیز گفت: در این جلسه هم مثل جلسه‌های قبلی برای توضیح فعالیت‌های مختلف سازمان، حضور پیدا کردم و در این جلسه، برای اطمینان بیشتر، رئیس شبکه 2 و کارگردان مجموعه «ساعت شنی» را هم با خود برده بودم، چون احساس می‌کردم روی این موضوع بحث بیشتری می‌شود اما این طور نبود. در مورد این سریال بحث‌های خیلی کمی مطرح شد و شاید لازم نبود این آقایان را هم با خود می‌بردم.

ضرغامی، درباره علت ممیزی مجموعه پرمخاطب «ساعت شنی» گفت: هیچ فشاری برای سانسور این سریال اعمال نشد. در یک سریال پیش می‌آید که برای متعادل کردن ضرباهنگ سریال و برای اینکه حوادث و ماجراها به شکل مناسب‌تری بتواند مخاطب را به‌دنبال خود بکشاند، برخی صحنه‌های طولانی و زائد حذف شود که در مورد این سریال هم، همین اقدامات صورت گرفت.

اگرچه این نظر رئیس سازمان صدا وسیما در این مورد کاملا محترم و بجاست اما معلوم نیست که چرا این مسئله در مورد همه سریال‌ها رخ نمی‌دهد.

وی در مورد اعمال نظارت بر مجموعه‌های دیگر سیما مانند «روزگار قریب» و «یک مشت پرعقاب» نیز گفت: متأسفانه اخیرا اقدامات بسیار طبیعی سیما که برای جمع‌بندی نهایی کار یک مجموعه صورت می‌گیرد و بعد به نمایش درمی‌آید، در شایعات مختلف به «سانسور» تعبیر می‌شود که این مسئله اصلا درست نیست. متأسفانه الان در مورد کوچک‌ترین اقدامات فنی که سازمان روی مجموعه‌ها انجام می‌دهد، این شایعه درست می‌شود که بخش‌هایی از فلان مجموعه، حذف یا سانسور شده که این طور نیست و ما مشاهده می‌کنیم که این سریال‌ها بسیار جذاب به روی آنتن می‌روند و با همان پیام اصلی‌شان - همان دقایقی که بقیه خیال می‌کنند به خاطر آن دقایق سریال تحت فشار است- پخش می‌شوند. این مسئله خیلی طبیعی است.

کد خبر 42987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز