همشهری آنلاین: معاون اول رییس جمهوری گفت: همه نهادهای کشور هر تصمیمی که برای آینده و سرنوشت نظام و ایران می گیرند باید مقابل ملت پاسخگو باشند.

جهانگيري

اسحاق جهانگیری، در آیین اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی فارابی اظهار داشت: نهادهای حاکمیتی امروز مسئولیت مهمی بر عهده دارند؛ پیش نیاز انجام وظیفه مسئولیت همه نهادها این است که در چارچوب قانون عمل کنند و پاسخگوی تصمیماتی که می گیرند، باشند.

وی تاکید کرد: دولت، مجلس، قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام هر کدام به سهم خود در حیطه اختیارات و وظایفشان در برابر تصمیماتی که در مورد سرنوشت یک ملت و کشور می‌گیرند باید پاسخگو باشند.

وی افزود: امروز مقطعی نیست که نخبگان ایران نسبت به سرنوشت کشور احساس مسئولیت نکنند، هر جایی که لازم است باید با مردم و مسئولان گفت و گو کرد کمک وکنند و اگر هم لازم شد به حاکمیت هشدار بدهند.

معاون اول رییس جمهوری هشدار باش نخبگان نسبت به تصمیمات حاکمیت برای آینده کشور را با اهمیت توصیف کرد و گفت: در مقطعی هستیم که مردم حتی اگر اعتراضی هم دارند باید صدای آنها شنیده شود و گفت و گو برقرار بشود و مسایل و مشکلات آنها حل شود.

جهانگیری اضافه کرد: با شرایطی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم در صورتی که مردم به صحنه بیایند می‌توانیم از مسایل کشور عبور کنیم.

وی گفت و گو بین نخبگان و مردم را حایز اهمیت دانست و بیان کرد: در این شرایط باید ارتباط نخبگان و مردم دقیق تر برقرار شود، بسیاری از مسایل را شاید دولتمردان و حاکمان نتوانند به تفاهم برسند. معاون اول رییس جمهوری با بیان این که نخبگان نقش واسطه دارند تا یک گفت و گوی جدید بین مردم و حاکمیت ایجاد کنند، تصریح کرد: برقراری شرایط گفت و گو الزامات و پیش نیازی دارد که باید زمینه‌های آن هم مهیا شود.

جهانگیری با مرور تاریخی رویدادهای تاریخی ۴۰ سال گذشته در ایران و منطقه افزود: این دوران بسیار استثنایی بود؛ ایران یک جنگ تحمیلی هشت ساله را پشت گذاشت، در منطقه نیز هنوز آثار جنگ بزرگ خلیج فارس که آمریکایی ها و کشورها منطقه انجام دادند، هنوز هویدا است. آثار جنگی که ناتو و آمریکا در افغانستان به راه انداختند همچنان پا برجا است.
وی یادآور شد: گروه های تروریستی که با کشتار و قتل عام به دنبال نمایش یک چهره خشن و جدیدی از اسلام بودند در منطقه به ویژه در عراق و سوریه حضور داشتند که اگر ایران کمک نمی‌کرد و با آنها مقابله نمی‌کرد، اکنون در منطقه دارای دولت و حکومت بودند.

معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: در این ۴۰ سال هم در داخل کشور مسایل زیادی را پشت سر گذاشتیم؛ از گردنه های عجیب و غریبی عبور کردیم. حال در نقطه‌ای هستیم که هم فرصت های جدیدی پیش رو داریم و البته تنگناها، مشکلات و تهدیدهای مختلفی هم روبروی ما قرار دارد.
جهانگیری افزود: با تجارب و داشته های ۴۰ سال گذشته و فرصت هایی که از دل این شرایط سخت می توان خلق کرد، قادر خواهیم بود از تنگناها و تهدیدات پیش رو عبور و به سمت یک وضع بهتر حرکت کنیم.

  • برای آینده کشور باید افق گشایی کنیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در این شرایط علاوه بر غلبه بر این تنگناها باید نسبت به آینده نظام و کشور افق‌های جدیدی بگشاییم.
معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: با تفکر علمی، تدبیر، اراده سیاسی و احساس مسئولیت اخلاقی باید نگرانی از آینده در همه زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را کاهش داد و از آینده نظام و کشور ابهام زدایی کنیم.

جهانگیری ادامه داد: آمریکایی‌ها هم اکنون یک جنگ اقتصادی و عملیات روانی و رسانه‌ای گسترده‌ای را علیه ملت ایران آغاز کرده اند؛ آنها می خواهند آینده را برای ملت ایران و نسل جوانان مبهم و تاریک نشان دهند.

  • باید نشان دهیم آینده روشن است

وی تاکید کرد: دشمنان می خواهند به گونه‌ای وانمود کنند که آینده روشن نیست و تردید و نگرانی نسبت به آینده را در کشور تشدید کنند، باید تلاش گسترده انجام داد که آینده را روشن نشان دهیم و از آن ابهام زدایی کرده و افق‌های جدیدی پیش روی ملت بگشاییم. معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: حال زمان گفت و گو، افزایش اعتماد عمومی به نظام و آینده ایران فرا رسیده است. جهانگیری، اعتماد عمومی را مهم ترین سرمایه اجتماعی کشور دانست و تاکید کرد: این سرمایه اجتماعی در طول این چهل سال همواره کمک کرده از بحران‌ها و شرایط سخت عبور کنیم.

  • «گفت و گوی ملی» نیاز مبرم جامعه است

وی همچنین گفت: سرمایه اجتماعی نتیجه برداشت و قرائتی از دین بود که امام راحل از اسلام ارائه کرد، در این تفکر نقش حکومت مبتنی بر اراده ملت است و مردم در حکومت نقش اول و تعیین کننده دارند.
معاون اول رییس جمهوری خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال آسیب زدن به سرمایه اجتماعی کشور در سطح خرد، میانی و کلان است.

جهاگیری اضافه کرد: امروز نیازمندیم همه نخبگان و متفکران کمک کنند تا سرمایه اجتماعی کشور ترمیم شود، بیش از دولتمردان، دانشگاهیان، نخبگان و صاحب نظران در این مسیر باید دولت را کمک کنند.
وی تصریح کرد: برای ترمیم سرمایه اجتماعی و افزایش اعتماد به آینده عمومی و امید اجتماعی باید در رویکردها، ساختارها اصلاحات انجام شود.

معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: اگر به دنبال حفظ نظام و ایران هستیم، هرجا که نیاز است باید رویکردها و رفتار خود با یکدیگر و جامعه را اصلاح و هر جا هم لازم است ساختارها را اصلاح کنیم.
جهانگیری تصریح کرد: ما گفت و گوهای میان دولت و دانشگاه در مراحل مختلف و گفت و گوی ملی را به عنوان نیاز مبرم جامعه را آغاز کرده‌ایم.

جهانگیری با تاکید بر همدلی و هم زبانی در تمام جامعه اظهارداشت: نهادهای حاکمیتی امروز مسئولیت بسیار مهمی بر عهده دارند، راه عبور از بحران‌ها توجه به مسائل و مشکلات داخلی است و رهیافت عبور از این تنگناها گفت و گو در مورد همین مسائل داخلی است.

وی یادآور شد: دولت برای مقابله با چالش‌های پیش روی کشور در جلسات با دانشگاهیان بخشی از این مسائل و تنگاها را مطرح و آنها نیز راهکارهای لازم را ارائه کرده‌اند.

معاون اول رییس جمهوری در ابتدای این مراسم از دست اندرکاران برگزاری این جشنواره قدردانی کرد و افزود: انتظار مدیران و سیاست گذاران کشور از نهادهای علمی و دانشگاهی کشور این است که به دولتمردان و شهروندان در درک مسایل و ارائه راهکارهای مناسب برای برون رفت از مشکلات پیش روی کشور کمک بیشتری کنند.

جهانگیری درک صحیح مسایل را پیش نیاز هر اقدامی برای برنامه‌ریزی‌های آتی دانست و خاطرنشان کرد: اگر آگاهی دقیق و درک درستی نسبت به مسایل نداشته باشیم و متوجه نباشیم که مشکل اصلی کجاست، راهکارهای ارائه شده ما را به هدف مطلوب نمی‌رسانندکه در این زمینه و در این مسیر نقش دانشمندان، متفکران و محققان علوم انسانی و اجتماعی بیش از سایر رشته‌های علمی دیگر است.

کد خبر 429845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha