همشهری آنلاین: پارلمان یونان با تفاوت رای پایین با تغییر نام همسایه خود به "جمهوری مقدونیه شمالی" موافقت کرد. به این ترتیب یک تنش ۲۸ ساله میان دو کشور رفع شد. مقدونیه شمالی اکنون می‌تواند عضو اتحادیه اروپا و ناتو شود.

پارلمان يونان

به گزارش دویچه وله، روز جمعه، ۵ بهمن (۲۵ ژانویه) نمایندگان پارلمان یونان با ۱۵۳ رای موافق و ۱۴۶ رای مخالف تغییر نام مقدونیه به "جمهوری مقدونیه شمالی" را تائید کردند. تا لحظه رای‌گیری نمایندگان راست‌گرا و ناسیونالیست سرسختانه با این اقدام مخالفت کردند.

خبرگزاری آلمان به نقل از فلوریان بیبر، رئیس مرکز پژوهش‌های جنوب‌شرقی اروپا در دانشگاه گراتس اتریش نوشت، تصمیم سران و پارلمان‌های دو کشور «راه‌حلی دل‌گرم کننده برای رفع تنش‌های درازمدت دوجانبه» به‌شمار می‌رود.

به اعتقاد بیبر، چنین اقدامی نه تنها راه‌حل مناسبی برای از بین‌بردن تنش‌هاست بلکه می‌تواند گام مهمی برای ایجاد روابط دوستانه میان کشورهایی باشد که با مشکلات مشابهی درگیر هستند.

پارلمان جمهوری مقدونیه تغییر نام کشور به جمهوری مقدونیه شمالی را روز ۲۱ دی (۱۱ ژانویه) تصویب کرده بود.

  • واکنش اتحادیه

دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا از تصمیم پارلمان یونان ابراز خرسندی کرد و ضمن تقدیر از سران دو کشور گفت، آنها جرات به خرج دادند و حاضر بودند، "علائق شخصی خود را فدای منافع عمومی کنند".

فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه نیز از تصمیم پارلمان یونان تقدیر کردند.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان هم از تصمیم پارلمان یونان استقبال کرد و آن را "پیروزی دیپلماسی" خواند.

جمهوری مقدونیه شمالی اکنون می‌تواند عضو اتحادیه اروپا شود. تاکنون یونان مانع پیوستن این کشور به اتحادیه شده بود.

ینس استولتن‌برگ، دبیرکل ناتو نیز گفت، دیگر مانعی برای عضویت این کشور در پیمان آتلانتیک شمالی وجود ندارد.

خبرگزاری آلمان به نقل از منابع نزدیک به ناتو نوشت که جمهوری مقدونیه شمالی می‌تواند از سال ۲۰۲۰ عضو این پیمان نظامی ‌شود.

  • مخالفتی که باعث تنش در دولت شد

ناسیونالیست‌های یونان هراس داشتند که پذیرفتن نام مقدونیه باعث شود تا همسایه‌ی شمالی نسبت به منطقه‌ای هم‌نام در یونان ادعای مالکیت ارضی داشته باشد. علاوه بر این، آنها مقدونیه را به عنوان کشوری مستقل به‌رسمیت نمی‌شناسند و بخشی از میراث فرهنگی یونان می‌دانند.

پس از توافق رهبران دو کشور بر سر تغییر نام جمهوری مقدونیه در سال گذشته موج اعتراضات در یونان آغاز شد و به حدی رسید که وزیر دفاع یونان از حزب راست‌گرای پوپولیست "یونانیان مستقل" از ائتلاف دولتی کنار گرفت.

در هفته‌های اخیر شدت مخالفت افزایش یافت و ده‌ها هزار نفر علیه تغییر نام مقدونیه به خیابان‌ها رفتند و با ماموران پلیس درگیر شدند.

کد خبر 429721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha