همشهری آنلاین: نمایشگاه «هماوردی» با آثاری از ۱۰ هنرمند ایرانی و خارجی که این روزها در گالری ماه مهر برپاست، توسط کاتارینا ماریا راب و آسیه سلیمیان جمع‌آوری و به نمایش گذاشته شده است.

نمايشگاه

به گزارش ایسنا، ‌ سلیمیان درباره هنرمندانی که آثارشان در این نمایشگاه حضور دارد، توضیح داد: آثاری از ریما اسلام مسلک، ماهی بینه بینه، مصطفی چوب‌تراش، آندرئا سالوینو، مینا طلایی، نگار عالِم زاده گرجی، علی و رامیار، احمد کامل، دیوید کریپِندورف و الیزابت مِسه در نمایشگاه هماوردی دیده می‌شود. این نمایشگاه با موضوع «خویش‌تن، قدرت، سیاست» تلاشی برای نشان دادن دیدگاه هنرمندان معاصر نسبت به لزوم تغییرات در جامعه است.

او درباره ایده اولیه نمایشگاه هماوردی گفت: من و خانم کاتارینا ماریا راب نمایشگاه «هماوردی» را با هم کیوریت کردیم و موضع مورد نظر ما رابطه‌ میان بین خویش‌تن، قدرت و سیاست بود. تاثیری که این سه موضوع بر یکدیگر می‌گذارند، دغدغه فکری بسیاری از هنرمندان در سراسر جهان است و بسیاری از آنها آثاری را با این مضامین به وجود می‌آورند.

سلیمیان ادامه داد: در نمایشگاه هماوردی پنج هنرمند ایرانی را انتخاب کردم و پنج هنرمند خارجی نیز هنرمندان گالری خانم راب هستند که از کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئیس، مراکش و مصر انتخاب شده‌اند. تلاش ما بر این بود که آثار هر دو گروه هنرمندان ایرانی و خارجی بیشترین ارتباط را با هم داشته باشند و نمایشگاهی یک‌دست را شکل دهیم.

او همچنین درباره نحوه انتخاب هنرمندان اظهار کرد: افرادی را برگزیدیم که پروسه کاری و دغدغه‌های آنها نزدیک‌ترین حالت ممکن را به این موضوع داشته باشد. حتی وقتی با هنرمندان ایرانی تماس گرفتم تا درباره موضوع نمایشگاه به آنها توضیح دهم، متوجه شدم آنها قبلا دغدغه این موضوع را داشته و متناسب با آن اثر تولید کرده‌اند. کیوریتور آلمانی هم با تعداد زیادی هنرمند در ارتباط است، اما تلاش او بر این بود که هنرمندانی را انتخاب کند که در آثار خود به این مسئله اشاره داشته باشند. تیمی هم که درنهایت شکل گرفت شامل هنرمندانی قوی است که آثار آنها باعث ایجاد توازن در نمایشگاه شده است.

همچنین کاتارینا ماریا راب، مدیر گالری ماریا راب در برلین درباره آشنایی خود با هنر ایران، گفت: کشور ایران دارای تاریخ و فرهنگ و هنر بسیار غنی است و صحنه  هنر معاصر ایران در حال شکوفایی ست. اما درکشورهای غربی فقط تعداد محدودی از این هنرمندان شناخته شده هستند. بنابراین با توجه به اینکه صحنه هنر ایران در حال رشد است علاقه زیادی دارم که بدانم چه هنرمندان دیگری در ایران فعال هستند.

ماریا راب افزود: در کشورهای غربی هنر ایران با کلیشه‌های مرسوم در غرب معرفی می‌شوند، اما برای من اهمیت دارد که دیدگاه دیگری به دست آورم. بنابراین برای آشنا شدن و درک صحنه هنری ایران به تهران آمدم تا از نزدیک با هنرمندان ملاقات و تبادل‌نظر کنم.

او درباره تجربه همکاری قبلی با هنرمندان ایرانی گفت: در سال ۲۰۱۷، اولین تجربه همکاری من با شهرام انتخابی و آسیه سلیمیان به عنوان کیوریتورهای نمایشگاه ۱ Beyond the Exhibit (فراتر از نمایش ۱) در برلین صورت گرفت که متشکل از دوازده هنرمند نوظهور ایرانی بود. این رویداد بسیار موفقت‌آمیز بود. موفقیت این نمایشگاه نه تنها به خاطر استقبال مخاطبین و رسانه‌های آلمانی که آن را بسیار حقیقی و صادقانه دانستند، بلکه به خاطر ویدئوهایی بود که نشان‌دهنده پشت‌صحنه زندگی هنری و اجتماعی تک‌تک این هنرمندان جوان بود. خوشحالم که دومین دوره از این مجموعه نمایشگاه‌ها در ماه مارچ (اسفند ۱۳۹۷) در برلین برگزار می‌شود

نمایشگاه «هماوردی» با همکاری گالری Katharina Maria Raab  برلین، Factory TT Berlin / Tehran  و با حمایت خانه هنر آریا و Zukwe e.V شکل گرفته است و تا روز دوشنبه (۸ بهمن ماه) ادامه دارد.

کد خبر 429694

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha