چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

مناف یحیی‌پور: وقتی ما در دورهمی جمع‌وجور هم‌کاران هفته‌نامه‌ی دوچرخه، دسته‌جمعی تولدت مبارک می‌خواندیم و شمع‌های تولد ۱۸سالگی دوچرخه را فوت می‌کردیم، خبر نداشتیم که حدود ۵۶۰۰کیلومتر آن‌طرف‌تر در پکن،

۱۸سال دوستی، زندگی، خاطره

پرنیان فلاحی، نوجوان دیروز و خبرنگار افتخاری قدیمی دوچرخه هم هدیهی تولدی غافلگیرانه تدارک دیده و دست دوچرخه را گرفته و او را به پکن برده است.

پرنیان که به نسخهی چاپی دوچرخه دسترسی نداشت، شمارهی ویژهی ۱۸سالگی را پرینت گرفت و رکابزنان، دوچرخه را به گردش در پکن برد و از این گردش و جشن تولد، عکس و فیلم هم گرفت و یادداشتی نوشت. دو عکس با یادداشتش در همین شماره‌ی دوچرخه چاپ شده و فیلم را هم در کانال «هفتهنامهی دوچرخه» و «دوچرخهآنلاین» و صفحهی اینستاگرام دوچرخه برایتان گذاشته‌ایم.

تولد ۱۸سالگی دوچرخه در پکن و تهران، جلوهای از خاطرات جمعی مشترک را برایمان آشکار میکند و یادمان میآورد ۱۸سال است که چند نسل داریم در دوچرخه با هم زندگی میکنیم و چه لحظهها و تصویرهای مشترکی در ذهن داریم و چهقدر خاطره با هم ساختهایم. در این سالها، جمع دوچرخهایها روزهای سخت و آسان و فراز و نشیبهای گوناگونی از سر گذراندهاند.

در این ۱۸سال، ما بارها با هم در دنیای شعر و داستان گشتوگذار کردهایم، با خبرهای تلخ و شیرین خندیدهایم و بغض کردهایم، با هم در نمایشگاهها و موزهها، آثار هنری و تاریخی را تماشا کردهایم، با هم به گوشهگوشهی کشور رفتهایم، دیدنیهای بسیاری دیدهایم و... و چه بسیار چیزها که از هم یاد گرفتهایم و چه دوستان خوبی پیدا کردهایم!

در این مدت و با خاطرههای مشترک یاد گرفتهایم با سلیقهها و نظرهای مختلف و حتی گاه متضاد کنار بیاییم، خلقوخوهای گوناگون دوروبریهایمان را بپذیریم، استدلالها و سخنان متفاوت را بشنویم و گاهی قانع شویم و گاهی نه، بعضی وقتها از در موافقت با هم وارد شویم و بعضی وقتها همدیگر را نقد کنیم و با هم مخالفت کنیم و... اما یاد گرفتهایم در همهحال با بقیه دوستانه رفتار کنیم، با هم دوست بمانیم و زندگی را دوست داشته باشیم.

دوچرخه زمینهی بسیاری از این تجربهها را فراهم کرده که حالا از اینسو تا آنسوی کشور و جهان برای تولدش ذوق میکنیم. امید که این راه را با هم ادامه بدهیم و بتوانیم به ماندن دوچرخه کمک کنیم و آن را به نسلهای بعدی بسپریم. این رویداد شیرین و این تولد خاطرهآفرین بر همهمان مبارک باشد.

دوست شما و دوچرخه: سردبیر


عکس: پرنیان فلاحی، ۲۷ساله از پکن

کد خبر 429419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha