همشهری آنلاین: ۱۷۷ میلیون و ۱۴۸۱ شهروند بریتانیایی سال ۲۰۱۸ برای دیدن فیلم در سالن‌های تاریک سینما بلیت خریدند که بالاترین آمار از سال ۱۹۷۰ تا امروز است.

فيلم سينمايي حماسه كولي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسکرین‌دیلی، آمار ۱۷۷ میلیون تماشاگر سینما در بریتانیا در مجموع ۱.۷ میلیارد دلار به حساب گیشه‌ها واریز کرد و فروش ۱۰ فیلم به مرز ۴۰ میلیون دلار رسید. این آمار سال ۲۰۱۷ فقط شش فیلم بود. رکوردشکنی گیشه سینماهای بریتانیا در شرایطی اتفاق افتاد که تابستان گذشته هوای این منطقه بسیار گرم بود و تیم ملی فوتبال انگلیس در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به جمع چهار تیم پایانی راه یافت.

۴۸ سال پیش به لطف اکران فیلم‌هایی چون «داستان عاشقانه» آرتور هیلر، «فرودگاه» با بازی برت لنکستر و دین مارتین و «مش» رابرت آلتمن ۱۹۳ میلیون نفر در بریتانیا به سینما رفتند؛ آماری که سال بعد از آن یعنی در ۱۹۷۱ با کاهشی ۱۷ میلیون نفری به ۱۷۶ میلیون نفر رسید. در آن سال فیلم جیمز باندی «الماس‌ها ابدی‌اند»، کلاسیک «ارتباط فرانسوی» و تریلر جنایی «هری کثیف» در سینماها به نمایش عمومی درآمدند.

هر چند سال گذشته هیچ فیلمی از مجموعه بسیار محبوب «جنگ‌های ستاره‌ای» روی پرده نرفت اما آمار تماشاگران به لطف اکران فیلم‌های متنوع آمریکایی و بریتانیایی حدود چهار درصد نسبت به ۲۰۱۷ افزایش یافت. از پرفروش‌ترین فیلم‌های ۲۰۱۸ در بریتانیا می‌توان به «انتقام‌جویان: جنگ ابد»، «ماما میا!: از نو شروع کنیم»، «پلنگ سیاه»، «حماسه کولی» (با موضوع زندگی فردی مرکوری و گروه موسیقی کویین) و «بزرگ‌ترین شومن» اشاره کرد.

در آن سوی اقیانوس‌ها، آمار تماشاگران در سینماهای آمریکا در سال ۲۰۱۸ هم نسبت به سال پیش از آن بیش از هفت درصد افزایش یافت و به ۱.۳ میلیارد نفر رسید. این آمار در بزرگ‌ترین بازار سینمای جهان از آن رو بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفت که سال ۲۰۱۷ در مجموع بدترین سال سینمای آمریکا از نظر تعداد تماشاگر از سال ۱۹۹۲ به بعد بود؛ رخدادی که برخی آن را به گسترده‌تر شدن بازار شبکه‌های پخش آنلاین نسبت می‌دهند.

کارشناسان سینمای بریتانیا معتقدند علاوه بر اکران فیلم‌های خوب هالیوودی و بریتانیایی، توجه به زیرساخت‌ها هم نقشی اساسی در افزایش آمار تماشاگران داشته است. سال گذشته بیش از ۱۰ مجموعه سینمایی تازه در این سرزمین راه‌اندازی و بسیاری از سینماها بازسازی شد.

کد خبر 429340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha