سه‌شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرگ خزر با مرگ موجودات دریایی از میانکاله آغاز می‌شود.

خزر

به گزارش ایسنا، دبیر کارگروه محیط زیست مازندران گفت: اگر رشد ناگهانی و مضر جلبکی مداوم اتفاق افتد، جلبک‌ها به مرور می‌میرند و جسم و بدنه آنها بر کف دریا ریخته شده و شروع به تجزیه می‌کند و از آنجایی که اکسیژن در آب کافی نیست باعث می‌شود متان از آن تولید شده و منجر به مرگ موجودات دریایی شود اما این اتفاق در بخش‌هایی از دریا سواحل کم عمق مانند میانکاله رخ می‌دهد که جریان آب زیادی ندارند و تبدیل به دریای مرده می‌شود.

عزیر عابسی درباره هشدار محققان نسبت به تبدیل‌ شدن دریای خزر به دریای‌ مرده و در تشریح بررسی علل آن، توضیح داد: پس از ورود فاضلاب‌ها و پساب‌ها اعم از خانگی یا کشاورزی به داخل آب دریا، مواد غذایی منجر به بارور شدن برخی گونه‌های گیاهی و جلبک‌های رنگی می‌شود، به طوری که چندی پیش در شهرستان‌های چالوس، نوشهر رنگ دریا یک باره عوض شده و رشد جلبک‌ها منجر به قرمز شدن آب دریا شده است.

  • ۹۰ درصد فاضلاب‌ها در مناطق ساحلی به دریا ریخته می‌شود

وی با بیان این که ۹۰ درصد فاضلاب‌ها در مناطق ساحلی به دریا ریخته می‌شود، یادآور شد: باید جلوی این تخلیه گرفته شده و یا اگر این اتفاق می‌افتد به صورت هدفمند و پس از تصفیه این کار انجام شود که با آشغال‌گیری و کاهش آلایندگی در آب رقم خورد.

عابسی تصریح کرد: در بعضی مکان‌ها که تصفیه آب اتفاق می‌افتد باید لوله‌گذاری‌ها به اعماق دریا برده شود و در کف آب فرو رود زیرا وجود پساب‌ها در ابتدای ساحل و فضای ورودی دریا، آب را می‌راند.

  • بسیاری از ماهیان خزری آلوده‌اند

دبیر کارگروه محیط زیست مازندران با اشاره به این که کاهش آب دریای خزر به دلیل وجود سدهایی بوده که در شریان‌های اصلی مانند رودخانه ولگا ایجاد شده است، گفت: ریختن پساب‌ها به داخل دریا منجر شده که آلودگی آب افزایش یافته و بسیاری از ماهیان دریای خزر آلودگی داشته باشند.

عابسی ادامه داد: در این راستا اولین اقدامی که باید انجام شود این است که به مدار عقلانیت برگردیم و با ایجاد تصفیه‌خانه‌ها این مشکل را تا حدی رفع کنیم، همچنین بهبود وضعیت کشت گلخانه‌ای و مدیریت آب  اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: آنچه تاکنون مشاهده می‌شود حضور دلالانی است که با دریافت تسهیلات میلیاردی به بهانه بهبود وضعیت کشت گلخانه‌ای اقدام به خرید و جابجایی زمین می‌کنند. بر اساس یافته‌های محققان ایرانی، تراز آب دریای خزر در سال‌های اخیر کاهش یافته است، ضمن آن که انواع مواد آلاینده و فاضلاب‌های شهری و کشاورزی به این دریا وارد می‌شود که با افزایش بار آلی در بستر و کاهش اکسیژن در این مناطق، دریای خزر در بخش‌های عمیق به محیطی مرده تبدیل خواهد شد.

کد خبر 429276

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha