همشهری آنلاین: سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به تهدید آلاینده‌های زیست محیطی برای نظام سلامت، ضمن هشدار نسبت به سمی شدن آب دو رودخانه‌ای که به تالاب انزلی می‌ریزند، گفت: بر همین اساس هم میزان سمیت پوست ماهی کفال بیش از حد مجاز بوده است.

دکتر سعید نمکی

به‌ گزارش ‌ایسنا،  دکتر سعید نمکی در بیستمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز که امروز (دوم بهمن) در سازمان محیط زیست با حضور عیسی کلانتری - رییس این سازمان برگزار شد، گفت‌: به عنوان متولی امر سلامت کشور خوشحال هستم که با توجه به تاثیر عوامل اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی موثر بر سلامت جامعه، شاهد برگزاری چنین همایشی در سازمان محیط زیست هستم.

وی ادامه داد: امروزه با وجود همه دستاوردهایی که در عرصه سلامت داریم، بی‌توجهی به شاخه‌های زیست محیطی باعث ایجاد مشکلاتی در نظام سلامت شده و مسائلی همچون گرد و غبار و آلاینده‌های صنعتی، نظام سلامت جامعه ما را تهدید می‌کند.


تحمیل هزینه‌های سنگین بیماری‌های غیرواگیر به نظام سلامت

سرپرست وزارت بهداشت ادامه‌ داد: روزگاری با پنج دلار می‌توانستیم شش بیماری مهلک را واکسینه کنیم و کلیه فرایند مربوط به واکسینه از جمله خرید واکسن و تهیه زنجیره سرد آن و سایر موارد بر عهده خودمان بود. در همین راستا در زمینه کاهش مرگ و میر کودکان  زیر یک سال، کاهش مرگ و میر نوزادان و کاهش مرگ و میر مادران در اثر عوارض بارداری بالاترین رتبه را در بین ۲۳ کشور شرق مدیترانه به دست آوردیم. اما امروزه بروز بیماری‌هایی همچون سرطان‌ها، دیابت، فشار خون، حوادث جاده‌ای و عوامل موثر زیست محیطی، هزینه‌های ما را در حوزه سلامت به شدت سنگین کرده است.


بار بیماری‌های امروز، تلنبار ندیده‌های دیروز است

نمکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: در مفاهیم پزشکی، بحث بار بیماری‌ها مطرح است و من معتقدم که بار بیماری‌های امروز تلنبار ندیده‌های دیروز است.

سرپرست وزارت بهداشت، اعلام کرد: یک دوره شیمی درمانی برای یک بیمار سرطانی به دلیل استنشاق بنزن ناشی از بنزین، معادل یک دوره واکسیناسیون در یک شهرک برای ما هزینه‌بر است.

وی در این باره ادامه داد: در شرایط حاضر، خوابیدن بیمار در اتاق آی سی یو یا سی سی یو در ارزان‌ترین کشور، هزار دلار هزینه در بر دارد. بنابر این، این موارد برای ما یک هشدار است تا توجه ویژه‌ای داشته باشیم که چه مشکلاتی ممکن است در اثر بیماری‌های غیر واگیردار ایجاد شود.


لزوم مشارکت دستگاه‌ها برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر

سرپرست وزارت بهداشت تاکید کرد: در حوزه بیماری‌های غیرواگیردار نیازمند مشارکت بین بخشی دستگاه‌ها هستیم و باید همه دستگاه‌ها در حوزه بیماری‌های غیر واگیر وارد میدان شوند، ضمن این که باید توجه داشت که وزارت بهداشت در حوزه بیماری‌های غیر واگیر مثل فشار خون، دیابت، حوادث جاده‌ای و عوامل موثر زیست محیطی کم‌ترین نقش را دارد و عمده نقش‌ها بر عهده سایر دستگاه‌ها است. به همین علت حرکت سازمان محیط زیست را در زمینه برگزاری همایش ملی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز ارج می‌نهم و معتقد هستم که علاوه بر توسعه صنعت سبز باید نگاه سبز نیز گسترش یابد.


تسهیلات برای دانشگاه‌های سبز

نمکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که سازمان برنامه و بودجه برای دانشگاه‌های سبز تسهیلاتی قائل می‌شود، گفت‌: البته منظور از دانشگاه سبز صرفا این نیست که دانشگاه‌ها از انرژی‌های پاک و سبز بهره‌مند شوند، ‌ بلکه باید دانشگاه در سبز شدن اندیشه کشور تاثیرگذار باشد.


آلاینده‌های زیست محیطی نفس سلامت را می‌گیرد

سرپرست وزارت بهداشت گفت‌: همه ما باید در کنار هم بایستیم و فریاد بزنیم که آلاینده‌های زیست محیطی نفس سلامت ما را خواهد گرفت و باید تلاش کنیم سیاستگذاران کشور را متقاعد کنیم که محیط زیست عرصه مهمی است و امروز بیماری‌های ناشی از آلاینده‌های محیط زیست، نظام سلامت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.


سمیت پوست ماهی کفال بیش از حد مجاز

وی با اشاره به خشکی تالاب‌های کشور، گفت: تالابی همچون تالاب انزلی با ۱۷ کیلومتر وسعت، دو رودخانه به آن می‌ریزد و آب این دو رودخانه سمی شده است و بر اساس بررسی‌های صورت گرفته میزان سمیت پوست ماهی کفال بیش از حد مجاز بوده است. افزون بر این‌ها در شرایط حاضر از ایستگاه تخلیه زباله فراوان در شرایط خشک چهار لیتر در ثانیه و در شرایط مرطوب ۲۴ لیتر در ثانیه شیرابه به تالاب انزلی وارد می‌شود.

سرپرست وزارت بهداشت در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: تخریب تنوع زیستی یکی از مسائل جدی است و همه باید برای حفظ محیط زیست به صحنه بیاییم. وزارت بهداشت نیز در حوزه محیط زیست فعال خواهد بود.

کد خبر 429275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha