همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان از آبگیری بیش از ۶۰ درصد تالاب بین‌المللی گمیشان در استان گلستان خبر داد.

تالاب

به گزارش مهر، امیر عبدوس اظهار کرد: در چند سال اخیر به سبب پایین رفتن سطح آب دریای خزر تغذیه تالاب گمیشان از سوی دریا به حداقل ممکن و در یک سال اخیر به صفر رسیده بود، علاوه بر آن کاهش میزان نزولات آسمانی در منطقه، سبب شده بود که در فصول گرم سال تالاب کاملا خشک و در زمستان هم بخش بسیار اندکی زیر آب قرار داشته باشد.

وی افزود: خوشبختانه در چند روز اخیر با بارش‌های مطلوب در سراسر استان و همچنین ثبت بارش ۸۰ میلی‌متری باران در شهرستان گمیشان و البته هدایت آب‌های ناشی از بارش‌ها به سوی تالاب، شاهد آبگیری سطح وسیعی از وسعت این تالاب بین‌المللی هستیم.

عبدوس ادامه داد: سال گذشته و از محل اعتبارات طرح حفظ و احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور، عملیات مسدودسازی آبراهه‌هایی که توسط صیادان بین تالاب و دریا ایجاد و موجب تخلیه آب تالاب به دریا می‌شد به اتمام رسید که این امر نقش بسزایی در حیات بخشی مجدد و آبگیری قابل توجه این تالاب بین‌المللی داشته است.

به گفته وی کانال‌های زهکشی اراضی زراعی که سال گذشته و با موافقت محیط زیست استان در حوزه آبخیز تالاب گمیشان احداث شده است هم در آبگیری تالاب بی‌تاثیر نبوده است.

عبدوس بیان کرد: با احیا و آبگیری دوباره این تالاب افزون بر بازگشت گونه‌های جانوری و آبزی، فرصت فعالیت‌های حوزه گردشگری مانند پرنده‌نگری و عکاسی از طبیعت و غیره بار دیگر در منطقه میسر و رونق اقتصادی ناشی از حضور گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت برای حاشیه‌نشیان و جوامع محلی تالاب رقم زده خواهد شد.

وی ادامه داد: به محض آبگیری این تالاب فهرست پرندگان موجود در این زیستگاه آبی افزایش داشته است به نحوی که کلونی‌های متعددی از گونه‌های مختلف پرندگان آبزی و کنار آبزی در بخش‌های مختلف تالاب بین‌المللی گمیشان قابل مشاهده هستند که از مهم‌ترین این گونه‌ها می‌توان به کلونی‌های غاز پیشانی سفید، باکلانها فلامینگوها، اردک‌ها و پلیکان پا خاکستری اشاره کرد.

به گفته عبدوس انواع مرغابی، غاز، قو، پلیکان، پرستوی دریایی، سلیم، کاکایی، چنگر، اگرت، خوتکا، از دیگر گونه‌های قابل مشاهده در این تالاب بین‌المللی هستند.

وی افزود: بارش‌های اخیر همچنین موجب تقویت پوشش گیاهی حریم پیرامونی تالاب خواهد شد و ریسک شکل‌گیری احتمالی کانون‌های ریزگرد و انتشار آن در منطقه را از بین خواهد برد.

کد خبر 429263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha