زهرا بلندی-خبرنگار:قهرمانی «زهرا صادقی» در مسابقات جهانی کیک‌بوکسینگ اتفاق ساده‌ای نبود.

صادقی

دختر ۲۰ساله ساکن محله نعمت‌آباد که از ۵سالگی وارد رشته‌ای نسبتاً سخت و مردانه شد و برای دستیابی به جایگاه امروزش موانع و سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشت. صادقی بعد از کسب مدال‌های رنگی استانی و کشوری در انواع رشته‌های رزمی، اکنون برای نخستین بار در مسابقات جهانی کیک‌بوکسینگ درخشیده است. این افتخار بهانه‌ای شد تا حین تمرینات ورزشی او در بوستان ولایت همراهی‌اش ‌کنیم.  

در پیست دوو میدانی بوستان ولایت در حال دویدن است که سمت او می‌رویم. صدای اذان در محوطه بوستان پیچیده و هوا نیمه تاریک است. در نخستین نگاه کبودی زیر چشم «زهرا صادقی» توجه‌مان را جلب می‌کند. او در پاسخ به نگاه نگرانمان، پیش از هرچیز با لبخند می‌گوید: «نگران نباشید. این آثار مسابقه است. من ۱۵سال است که به این ظاهر عادت دارم. مشت جزء اصلی این ورزش است و من از مشت خوردن ابایی ندارم.» وقتی از او می‌خواهیم تا بیشتر درباره علت گرایشش به این رشته سخت حرف بزند، می‌گوید: «موقعیت پیشرفت در این رشته برای هر دختری وجود ندارد به‌خصوص در محله‌ای که هنوز برخی اهالی محدودیت‌های زیادی برای دختران خود قائل هستند.

اما من با حمایت‌های پدرم که خودش کشتی‌گیر بود، برادر بوکسور و مادر مهربانم، عاشقانه در این مسیر تلاش کردم. هیچ‌وقت از نگاه‌هایی که به کبودی صورتم می‌شد نترسیدم و نتیجه تلاش‌هایم را گرفتم.» وی با بیان اینکه برادرش فقط ۱۱ ماه از او بزرگ‌تر و صاحب مدال‌های متعدد جهانی است، ادامه می‌دهد: «نخستین بار ۵ ساله بودم که همراه برادرم در کلاس کونگ‌فو شرکت کردم. نخستین مشت را در نبرد با او خوردم، اما این انتخاب کودکی بزرگ‌ترین هدف زندگی‌ام شد.» این ساکن محله نعمت‌آباد بعد از یک دوره فعالیت کوتاه در کلاس کونگ‌فو پسران، باقی مسیر ورزشی‌اش را با فعالیت در رشته تکواندو در فرهنگسرای بهمن ادامه داد. او می‌گوید: «در رشته‌های تکواندو، کاراته، کونگ‌فو، ووشو و کیک‌بوکسینگ فعالیت کردم و بعد از کسب مدال‌های پی در پی استانی و کشوری، از ۳ سال پیش عضو تیم امید کاراته و بعد از یک سال وارد تیم‌ملی کونگ‌فو شدم. به خاطر شباهت زیادی که بین کونگ‌فو و کیک‌بوکسینگ وجود دارد در مسابقات انتخابی بوکس فرانسوی هم انتخاب شدم و آخرین دستاوردم مربوط به فستیوال جهانی ۲۰۱۸ باکوست که در رشته کیک بوکسینگ مدال طلا را از آن خود کردم.»

  •  ادامه موفقیت با کمک حامیان مالی

بوستان ولایت نسبتاً خلوت است. زهرا بعد از کمی دویدن دستکش به دست می‌کند و با مشت‌های گره کرده ضربه‌های تمرینی‌اش را یکی پس از دیگری نثار حریف فرضی‌اش می‌کند. او معتقد است این بوستان نسبت به بوستان‌های محله‌اش از امنیت بیشتری برخوردار است و به همین دلیل برای تمرین‌های روزانه همراه برادر یا به تنهایی به اینجا می‌آید. وقتی درباره علت استفاده نکردن از مجموعه‌های ورزشی منطقه سؤال می‌کنیم، می‌گوید:

«در محله فضای مناسبی برای تمرینات حرفه‌ای وجود ندارد و به‌عنوان عضوی از تیم‌ملی نزد مربی‌هایی همچون استاد هرمزی، سعیده فردصانعی و مینا کرمی فعالیت می‌کنیم و هرازگاهی به کمال‌شهر کرج می‌روم و آنجا تمرین می‌کنم.» او درباره هزینه بالای تمرینات حرفه‌ای که در این رشته به‌صورت انفرادی توسط خود فرد متقبل می‌شود، می‌گوید: «دانشجوی رشته تربیت‌بدنی هستم و در حال حاضر شغلی ندارم. اگر کمک‌های پدر و مادرم نباشد ادامه مسیر برایم مشکل خواهد بود.» می‌گوید: «هر مسابقه‌ای حدود ۴تا۵میلیون هزینه دارد. برای مسابقات اخیر مادرم طلاهایش را به خاطر من فروخت تا توانایی پرداخت مخارج این مسابقه را داشته باشم.»

این بوکسور جوان با اشاره به ضرورت حضورش در مسابقات آسیایی ۲ هفته آینده و مسابقات جهانی تونس که اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، می‌گوید: «پیــــروزی‌ام در ایـن مسـابقات تا حد زیادی قطعی است، اما حدود هزار دلار نیاز دارم تا بتوانم در هریک از آنها شرکت کنم.» او با بیان اینکه از طریق دوستانش متوجه شده شهرداری‌های مناطق دیگر حامی مالی ورزشکاران محله خود شده‌اند، می‌گوید:

«من برای شرکت در این مسابقات عمیقاً نیازمند حامی مالی هستم و امیدوارم شهرداری منطقه۱۹ در صورت امکان از من حمایت کند.»‌ تعدادی از عابران حین عبور، صادقی را به خاطر مدال‌های طلایی که بر گردن آویخته تا در زاویه دوربین عکاس ما قرار بگیرد، تشویق می‌کنند و به او خدا قوت می‌گویند. او می‌گوید: «اهل محل با تشویق‌های مدام از من حمایت می‌کنند و هوادار همیشگی‌ام هستند.» صادقی با بیان اینکه شاید موفقیتش مسیر پیشرفت را برای دختران دیگر محله هموار کند، می‌گوید: «در حال حاضر تمرکزم روی مسابقات و فعالیت‌های حرفه‌ای است، اما دوست دارم در آینده علاوه بر افتخارآفرینی‌ با مربیگری در این منطقه امکاناتی را برای دختران محله هم ایجاد کنم.»

  •    افتخارات      

 رتبه اول مسابقات کشوری رشته کیک‌بوکسینگ در سال۱۳۹۶
‌ مدال طلا از مسابقات کشوری رشته کونگ‌فو در سال۱۳۹۶
‌ رتبه نخست مسابقات کشوری رشته کاراته بخش کومیته در سال۱۳۹۷
‌ مدال طلای انتخابی اعزام به مسابقات آسیایی کونگ‌فو در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷
‌ رتبه اول مسابقات کشوری رشته گیلما (زیرشاخه کونگ‌فو) در سال۱۳۹۷ 
‌ مدال طلا از مسابقات کشوری کاراته در ۲بخش کاتا و کومیته در سال۱۳۹۷
‌ رتبه نخست مسابقات جهانی کیک‌بوکسینگ باکو در سال۲۰۱۸
‌ کسب عنوان نخستین بانوی «ام. ‌ام. ‌ای کار» کشور که مدال طلای جهانی را از آن خود کرده در سال۱۳۹

کد خبر 429223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha