دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی، گفت: حجم آب موجود در دریاچه هم اکنون ۱.۷۳ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به روزهای مشابه در سال گذشته ۶۳۰ میلیون مترمکعب و نسبت به اول مهر امسال ۶۸۰ میلیون مترمکعب افزایش داشته است.

درياچه اروميه

به گزارش ایسنا، کیومرث دانشجو در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، اظهار کرد: میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سال آبی جاری ۲۱۵.۳ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت به ترتیب رشد قابل توجه ۱۵۲ و ۵۵ درصدی را نشان می‌دهد و تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر با افزایش ۳۲ سانتی‌متری نسبت به روزهای مشابه سال گذشته و افزایش ۳۵ سانتی‌متری نسبت به اول مهرماه امسال به میزان ۱۲۷۰.۶۲ متر رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی، افزایش ۵۲.۵ درصدی ذخایر سدهای آذربایجان‌غربی را از نتایج مثبت بارندگی‌های اخیر در استان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر با افزایش ۳۸۴.۵ میلیون مترمکعبی ذخایر ۱۳ سد مخزنی استان طی سال آبی جاری، ذخیره آب این سدها در مجموع یک میلیارد و ۱۱۷.۵ میلیون متر مکعب بوده که بیشترین ذخیره‌سازی در سدهای بوکان با ۴۲۲ میلیون مترمکعب، شهرچای با ۱۱۱ میلیون مترمکعب و آغ چای با ۲۰۱ میلیون مترمکعب اتفاق افتاده است.

وی با بیان این که میزان بارش‌ها در این استان ۱۲۷.۸ درصد نسبت به سال آبی گذشته رشد داشته است، تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به میزان ۲۱۳.۷ میلی‌متر بارندگی در آذربایجان‌غربی اتفاق افتاده که در سال آبی گذشته این رقم در مدت مشابه ۹۳.۸ میلی‌متر گزارش شده بود. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با بیان این که میزان بارندگی مدت زمان مشابه سال آبی سطح استان در بلندمدت ۱۳۰.۶ میلی‌متر بوده است، اضافه کرد: میزان بارندگی‌های سال آبی جاری ۶۳.۷ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه بلندمدت نشان می‌دهد.

دانشجو با بیان این که ۳ حوضه آبریز ارس، دریاچه ارومیه و زاب در آذربایجان‌غربی قرار گرفته‌اند، افزود: بیشترین بارش‌ها در حوضه‌های آبریز زاب با ۴۹۴.۲ میلی‌متر و دریاچه ارومیه با ۲۱۵.۳ میلی‌متر بوده است.

پیش از این مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفته، نزدیک به ۵۰ درصد وسعت دریاچه ارومیه آب دارد.

فرهاد سرخوش با بیان این که وسعت دریاچه ارومیه در تراز اکولوژیکی ۴۲۰۰ تا ۴۴۰۰ کیلومتر مربع خواهد بود، تصریح کرد: مابقی وسعت دریاچه که امکان زیرآب رفتن ندارد با کشت درختچه‌ها و مالچ‌پاشی پوشش داده می‌شود تا ریزگردها تثبیت شود.

وی با بیان این که وسعت دریاچه از میزان پیش‌بینی شده در تراز اکولوژیک فراتر نمی‌رود و برنامه‌های تثبیت و احیا بر اساس این میزان در ستاد احیا انجام می‌شود ادامه داد: اطراف دریاچه ارومیه طی سال‌های گذشته و در اثر سیلاب دچار شیب منفی شده که برای افزایش وسعت پیش‌بینی شده دریاچه از ۴۲۰۰ تا ۴۴۰۰ کیلومتر مربع در تراز اکولوژیکی، باید تراز آب نیز افزایش یابد تا بتواند شیب منفی نیز زیر پوشش آب برود و افزایش وسعت را شاهد باشیم.

سرخوش با بیان این که دریاچه ارومیه دیگر نمی‌خشکد، افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده و نمونه‌برداری‌ها از دریاچه ارومیه نشان می‌دهد ۶ تا ۲۸ سانتی‌متر برخی نقاط حاشیه دریاچه ارومیه عمیق‌تر شده است.

وی با تاکید بر این که هرچه دریاچه عمق یابد از خشکی فاصله می‌گیرد گفت: طی سال‌های گذشته به دلیل رسوب‌گذاری نمک امکان عمیق‌تر شدن دریاچه نبود که با ورود آب شیرین به پیکره این تخته سنگ‌های نمکی حل شده و دریاچه عمیق‌تر شده است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی اظهار کرد: تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۶۱ است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۱ سانتی‌متر افزایش داشته است. وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲۱۲۷.۷۷ کیلومترمربع است؛ وسعت دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۶۸ کیلومتر مربع افزایش داشته است.

سرخوش با بیان این که حجم آب فعلی موجود در دریاچه ارومیه یک میلیارد و ۷۱۰ میلیون مترمکعب است، تصریح کرد: حجم آب دریاچه ارومیه سال گذشته ۱ میلیارد با ۱۰۰ میلیون متر مکعب بود که نسبت به سال گذشته  ۶۱۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

کد خبر 429161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha