همشهری آنلاین: اندی واینا که در چند فیلم اکشن بسیار موفق با ستاره‌هایی چون آرنولد شوارتسنگر و سیلوستر استالونه همکاری کرده بود، در ۷۴ سالگی در خانه خود بوداپست مجارستان از دنیا رفت.

اندي واينا تهيه كننده رمبو و ترميناتور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رپ، استاد و چهره برجسته سینمای مجارستان در ۱۹۵۶ در ۱۲ سالگی همراه خانواده از سرزمین مادری به هنگ‌کنگ و سپس کانادا رفت و با رسیدن به آمریکا وارد دنیای سینما شد. واینا با همکاری یار لبنانی‌اش ماریو کاسار شرکت کارلوکو را بنیان نهاد و چند فیلم بسیار موفق از جمله «ترمیناتور۲: روز داوری»، سه قسمت «رمبو» و «یادآوری کامل» را با بازی شوارتسنگر و استالونه تهیه و تولید کرد.

از دیگر فیلم‌های موفق این تهیه‌کننده نامدار مجارستانی در آمریکا می‌توان به «اویتا» با بازی مدونا، «نیکسن» به کارگردانی اولیور استون، «قاضی درد» با بازی استالونه، «جان‌سخت ۳» با بازی بروس ویلیس و «قلب فرشته» به کارگردانی آلن پارکر و بازی رابرت دنیرو و میکی رورک اشاره کرد. واینا با تجربه تولید ۴۰ فیلم در هالیوود اوایل هزاره سوم به سرزمین مادری خود مجارستان بازگشت و متحد نزدیک ویکتور اوربان، نخست‌وزیر محافظه‌کار شد.

او با درس‌هایی که از سال‌ها فعالیت در سینمای آمریکا اندوخته بود، کوشید بوداپست را به جایگاه گذشته خود در صنعت سینمای اروپا بازگرداند. واینا استودیو فیلمسازی کوردا را در یک پایگاه نظامی دوران کمونیسم بنا نهاد و در مقام رئیس صندوق ملی فیلم مجارستان نقشی اساسی در تولید «پسر شائول» داشت؛ فیلمی به کارگردانی لاسلو نمش که جایزه نخل طلایی جشنواره کن را برد و بعد اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را برای سینمای مجارستان به ارمغان آورد.

آنتونیو باندراس، استالونه و شوارتسنگر از جمله چهره‌هایی بودند که در فضای مجازی به مرگ واینا واکنش نشان دادند. استالونه در پیام تسلیت خود در اینستاگرام نوشت: «روزی بسیار بسیار غمناک. اندی وانیا، مردی که عامل اصلی خلق رمبو بود امروز درگذشت. عاشق شجاعت این مرد بودم که وقتی هیچ‌کس به ساخته شدن «اولین خون» باور نداشت، او این کار را کرد.»

کد خبر 429133

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha