همشهری آنلاین: دکتر سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در جریان سفر به شهر مقدس قم با آیات عظام مکارم شیرازی، نوری همدانی و سبحانی دیدار و گفت‌وگو کرد.

آيات عظام مكارم، نوري و سبحاني

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی،  آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید در جریان دیدار با دکتر سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی،  با بیان اینکه طراحی ضمانت اجرا برای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی یک امر بسیار ضروری است، گفت: در کشور نیاز اساسی به این شورا داریم به دلیل اینکه مشکلات علمی متعددی در حوزه و دانشگاه‌ها داریم.

وی افزود: توجه ویژه به موضوع فضای مجازی، موضوع کتاب و نشر و برنامه درسی از جمله موارد مورد توجه توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی ابراز امیدواری کرد با حضور دکتر عاملی به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این شورا تحول ایجاد شود و اولا مردم این شورا را بشناسند و در ادامه شورا نظارت خود بر اجرای مصوبات تقویت کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: گر سه بخش برنامه‌ها، کتاب‌ها و اساتید در دانشگاه‌ها درست باشد، می‌توانیم بگوییم دانشگاهی اسلامی و انقلابی داریم.

این مرجع تقلید در خاتمه با اشاره به توجه ویژه مقام معظم رهبری به این شورا تاکید کرد: تا آنجا که می‌توانید کار کنید و کار شما از ما جدا نیست و امیدوارم خدا به شما قوت دهد.

بر طبق این گزارش، آیت‌الله حسین نوری همدانی نیز در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: انقلاب اسلامی در ادامه انقلاب پیامبران الهی بود.  یکی از ابعاد انقلاب اسلامی ایران بحث فرهنگ بود و مساله فرهنگ یکی از مهمترین بخش‌های زیرساختی جامعه است.  امام خمینی(ره) بیش از هر چیزی دیگری بر مساله فرهنگ تاکید داشتند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه بر ما لازم است بر انقلاب صدر اسلام توجه کنیم، گفت: روزی که اسلام برای سعادت دنیا و آخرت بشر برنامه مقرر کرد آن روز در کل اروپا یک دانشمند نامی و مرکز تحصیل وجود نداشت. اصطلاحات بسیاری از علوم در دنیا عربی هستند و این نشان می‌دهد که مسلمانان در تاسیس این علوم نقش داشتند، اسلام بر مساله علم و دانش تاکید زیادی داشت.

آیت‌الله نوری همدانی، تضعیف تمدن اسلامی را به دلیل به قدرت رسیدن حاکمان ظالم دانست و تصریح کرد: دشمنان کاری کردند که تمدن اسلامی به افول رفته و مسلمانان تحت سلطه قرار بگیرند و علمای اسلام را نیز به حاشیه کشاندند، چون آن‌ها می‌دانستند که اسلام چه قدرت عظیمی دارد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی نظیری ندارد و باید به دنبال عملی کردن تحولات این انقلاب باشیم، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دین به حاشیه رانده شده بود، انقلاب اسلام را به میدان زندگی آورد و وظیفه ما احیای دوباره تمدن اسلامی است.

این مرجع تقلید افزود: مقام معظم رهبری انتظار یک تحول بزرگ را در شورای عالی انقلاب فرهنگی دارند و باید فضاهای دانشگاهی کشورمان فضاهای انقلابی و اسلامی باشند.

آیت‌الله نوری همدانی در پایان خاطرنشان کرد: امروز وظیفه طلاب بسیار سنگین است. انقلاب از حوزه‌ها برخاست و حوزه‌های علمیه بیش از همه شهید داده‌اند. باید همه چشم به بیان مقام معظم رهبری داشته باشیم تا درست پیش رویم و پیشرفت‌های صدر اسلام را احیا کنیم.

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز در دیدار با دکتر عاملی، طی سخنانی با اشاره به وضعیت دانشگاه‌ها گفت: ابتدا باید به این سوال پاسخ داده شود که آیا هرچه دانشگاه و دانشجوی دکترا بیشتر داشته باشیم به نفع کشور است یا خیر؟  هم اکنون بیش از یک میلیون دانشجو در حال تحصیل علوم انسانی هستند و باید به این موضوع توجه شود که آیا به این تعداد دانشجوی علوم انسانی نیاز داریم یا خیر.

مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: مدیریت دانشگاه‌ها به اصلاح نیاز دارد و باید به تعداد مورد نیاز دانشجو داشته باشیم.

آیت‌الله سبحانی ادامه داد: بسیاری از خانواده‌ها در حال حاضر پس از ورود فرزندان‌شان به دانشگاه‌ها با دغدغه‌های متعددی در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی مواجه می­‌شوند که انتظار می‌رود شورا به مسائل اخلاقی آنها و مواردی چون عفاف و حجاب در میان دانشجویان و دانشگاهیان توجه ویژه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی که بعضی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که کم‌کاری شده است که شورای عالی انقلاب فرهنگی و همه ما باید کاری کنیم که خروجی دانشگاه‌ها متدین و انقلابی باشند.

آیت‌الله سبحانی گفت: گاهی اوقات مطالبی از دانشگاه‌ها شنیده می‌شود که با شرع مغایرت دارد و من می‌پرسم آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی اشراف کامل بر دانشگاه‌ها دارد تا مطالب خلاف شرع در دانشگاه‌ها نباشد؟

آیت‌الله سبحانی در پایان نیز خواستار نامگذاری روز ولادت شیخ مفید به عنوان روز کلام اسلامی شد.

کد خبر 429075
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha