همشهری آنلاین: عبدالله عبدالله رئیس اجرایی و محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری حکومت وحدت ملی افغانستان امروز یکشنبه ۳۰ جدی / دی در دو تکت جداگانه به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ثبت نام کردند.

اشرف غني و عبدالله عبدالله

به گزارش بی بی سی، آقای عبدالله، عنایت‌الله فرهمند را به عنوان معاون اول، و اسدالله سعادتی را به عنوان معاون دوم خود معرفی کرده است. آقای فرهمند، رئیس دفتر ژنرال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان و از قومیت ازبک است؛ و آقای سعادتی، از افراد نزدیک به محمد کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت افغانستان و از قومیت هزاره است.

آقای غنی، امرالله صالح را به عنوان معاون اول و سرور دانش را معاون دوم خود معرفی کرد. آقای صالح، رئیس نهاد روند سبز، از ولایت پنجشیر و از قومیت تاجیک است و در گذشته از نزدیکان احمد شاه مسعود بوده است؛ و آقای دانش، معاون دوم کنونی آقای غنی، از اعضای حزب وحدت افغانستان و از قومیت هزاره است.

محمد اشرف که با شعار "دولت‌ساز" امروز نامزد انتخابات شد و هنگام ثبت نام گفت که "عزت و آینده ما در یک دولت قوی است نه یک ساختار ضعیف و گسسته".

آقای غنی گفت که تیم او "عزم، نیت و طرح دارد و می‌خواهد فصل ناتمام تاریخی که اساسش را امان‌الله خان، پادشاه افغانستان گذاشته بود، تکمیل کند. "

او گفت آنهایی که "از گذشته نمایندگی می‌کنند، نمی‌توانند از آینده نیز نمایندگی کنند و تنها یک دولت کارا و متعهد قادر است که اعتماد مردم را به دست آورد".

امروز آخرین روز مهلت ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری برای انتخابات آینده است.

انتخابات آینده ریاست جمهوری افغانستان قرار است به تاریخ ۲۹ تیر سال آینده خورشیدی برگزار شود.

امرالله صالح که حدود یک ماه پیش به عنوان سرپرست وزارت داخله افغانستان تعیین شده بود، به دلیل ثبت نام به عنوان معاون آقای غنی از این سمت کنار رفت.

آقای صالح درباره اینکه چرا به تیم آقای غنی پیوسته و این که "برخی گفته‌اند او وارد معامله‌ای با آقای غنی شده است"، گفت: "ما معامله کردیم تا دولت‌سازی کنیم. به تضرع و نظم‌گریزی نقطه پایان دهیم. دولت چهره واحد، صدای واحد و اقدام واحد داشته باشد. "

آقای صالح افزود: "معامله کردیم تا فضای شک را از بین ببریم. رابطه ملت را با دولت صمیمی بسازیم. صلح باعزت و افغان‌قبول به میان آوریم. "

آقای عبدالله در دو دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نامزد بود. او در سال ۲۰۰۹ به عنوان رقیب حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین وارد کارزار انتخاباتی شد و توانست انتخابات را به دور دوم بکشاند. در انتخابات ۲۰۱۴ در مقابل محمد اشرف غنی به رقابت پرداخت که باز هم انتخابات به دور دوم رفت و در نهایت منجر به تشکیل حکومت وحدت ملی شد.

آقای عبدالله امروز گفت که با استفاده از حق شهروندی خود به نمایندگی از حزب جمعیت اسلامی و با حمایت حزب جنبش ملی اسلامی و حزب وحدت وارد مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شده است.

شعار تیم آقای عبدالله "ثبات و همگرایی" اعلام شد و آقای عبدالله گفت که نگرانی‌هایی درباره وجود مشکلات در کمیسیون انتخابات گزارش شده است.

او درباره اینکه در زمان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری از قدرت کنار خواهد رفت یا نه، توضیح مشخصی نداد اما گفت که تلاش می‌کند تا دستورالعملی تهیه شود که از یک طرف حکومت‌داری تعطیل نشود و از طرف دیگر زمینه رقابت برابر برای همه نامزدها فراهم باشد.

آقای عبدالله گفت که خواستار نظام صدارتی و تعدیل و اصلاح قانون اساسی افغانستان است. در حال حاضر، در نظام سیاسی افغانستان، رئیس جمهوری، ریاست کشور و همزمان ریاست حکومت و قوه مجریه را در دست دارد.

او گفت که به همین دلیل خواستار ادامه فعالیت ریاست اجرایی و معاونان آن است.

روز گذشته حزب جمعیت با انتشار خبرنامه‌ای اعلام کرد: "در نشست شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان با اجماع  تصمیم گرفته شد که دکتر عبدالله عبدالله به عنوان عضو این حزب نامزد انتخابات ۱۳۹۸ است.

همچنین شماری از اعضای ارشد و قدرتمند این حزب از جمله محمد یونس قانونی، عطا محمد نور و محمد اسماعیل از نامزدی حنیف اتمر حمایت کرده‌اند و آقای قانونی به عنوان معاون اول آقای اتمر معرفی شده است.

در انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان تاکنون که آخرین روز مهلت ثبت نام است؛ احمد ولی مسعود، محمد حنیف اتمر، عبدالطیف پدرام، حکیم تورسن، سید نورالله جلیلی، عنایت الله حفیظ، زلمی رسول، نورالحق علومی، گلبدین حکمتیار، رحمت الله نبیل، فرامرز تمنا و ابراهیم الکوزی به عنوان نامزد ثبت نام کرده‌اند.

بنا به تقویم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، قرار است فهرست ابتدایی نامزدان پس از بررسی مدارک و اسناد آنان به تاریخ ۱۶بهمن و فهرست نهایی نامزدان پس از بررسی نامزدها توسط کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به تاریخ ۶ فروردین ۱۳۹۸ خورشیدی اعلام شود.

کد خبر 429074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha