همشهری آنلاین: بیش از پنج هزار نفر در دهمین هفته اعتراض «جلیقه زردها» راهی خیابان‌های پاریس پایتخت فرانسه شدند.

تظاهرات جليقه زردها در فرانسه

به گزارش یورونیوز، بنابر اعلام وزارت کشور فرانسه تا ساعت دو بعدازظهر شنبه حدود ۲۷ هزار نفر در سراسر این کشور در تظاهرات شرکت کردند درحالیکه این تعداد شنبه گذشته ۳۲ هزار تن اعلام شده بود.

برخی تظاهرکنندگان در پاریس برای احترام به کسانی که از آغاز جنبش جلیقه‌ زردها تا کنون کشته یا زخمی شده‌اند یک شاخه گل یا یک شمع در دست داشتند.

این درحالی است که در نبود هیچ مرجع دیگری به جز وزارت کشور فرانسه برای اعلام شمار تظاهرکنندگان شماری از معترضان تصمیم گرفته‌اند خود روی صفحه فیسبوکی به نام «شمار زردها» تعداد شرکت‌کنندگان را اعلام کنند.

نیروهای مسلح فرانسه مانند هفته گذشته حدود ۸۰ هزار پلیس و ژاندارم را در سراسر فرانسه برای کنترل اعتراضات اختصاص دادند که از این میان پنج هزار پلیس فقط در پاریس مستقر شدند.

تظاهرکنندگان در بسیاری از دیگر شهرهای فرانسه نظیر بوردو، مارسی، تولوز، سنت اتین، روآن، آوینیون نیز در حالی به خیابان‌ها آمدند که چند روز از طرح «گفتگوی ملی» امانوئل ماکرون می‌گذرد؛ طرحی که بناست خشم اجتماعی بی‌سابقه‌ای را هدایت کند که از دو ماه پیش در فرانسه اوج گرفته است.

پلاکاردهای تظاهرکنندگان حاوی شعارهایی بود که در چند هفته اخیر بیشتر و بیشتر دیده می‌شوند. شعارهایی نظیر: «ماکرون، ماکرون، استعفا استعفا!» یا «آزادی، برابری، فلش‌بال»، شعاری که به ارزشهای ملی فرانسه و برخورد خشن پلیس با تظاهرکنندگان اشاره دارد.

همچنین شعارهای تندی علیه کریستوف کستنر، وزیر کشور فرانسه داده شده است. استفاده پلیس از فلش‌بال (نوعی گلوله‌ پلاستیکی) برای مقابله با تظاهرکنندگان انتقادهای تندی را متوجه آقای کستنر کرده است.

وی روز جمعه با دفاع از تصمیمش برای اجازه دادن به نیروی پلیس در استفاده از این گلوله‌ها گفت چاره دیگری نیست و بدون این سلاح ها پلیس ناگزیر از «برخورد فیزیکی» خواهد بود که «مجروحان بسیار بیشتری» برجا خواهد گذاشت.

تظاهرات شنبه گذشته شاهد صحنه‌های خشونت‌بار بود.

کد خبر 429068

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha