دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تپه میل پایگاه مطالعات باستان‌شناسی حوزه‌ ری باستان با امضای تفاهم‌نامه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران و دانشگاه شهید بهشتی برای این گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی انتخاب شد.

ميراث

به گزارش ایسنا؛ دلاور بزرگ نیا - مدیر کل میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران - گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که یک‌شنبه ۳۰ دی بین رئیس دانشگاه شهید بهشتی و مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران امضا شد، قرار است «پایگاه تپه میل» به عنوان پایگاه اصلی مرکز حوزه‌ی تاریخ ری باستان و با هدف انجام همکاری‌های باستان شناسی و مطالعات باستان شناسی را در این منطقه باستانی ایجاد شود.

او با بیان این‌که تفاهم‌نامه‌ی امضا شده، در هشت بند تعریف شده است، توضیح داد: در واقع قرار است با تاسیس مدرسه مطالعات میدانی باستان‌شناسی در این منطقه، حوزه‌ی ری باستان، برای مطالعات باستان‌شناسی در اختیار گروه باستان شناسی شهید بهشتی قرار گیرد. اقدامات حقوقی آن توسط بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در حال انجام است.

وی با اشاره به این‌که همکاری‌های لازم در بحث پژوهش‌های میدانی باستان شناسی در این محوطه‌ها توسط اداره کل میراث فرهنگی انجام می‌شود، ادامه داد: این اتفاق فرصت بسیار خوبی را فراهم می‌کند تا بتوانیم حوزه‌ی تاریخ و باستان شناسی ری را بشناسیم.

وی با بیان این‌که همه هماهنگی‌ها از قبل انجام شده و مجوز کاوش‌ها نیز در زمان‌های مورد نیاز مانند روال قبلی، توسط اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، از پژوهشکده‌ی باستان شناسی گرفته می‌شود، اظهار کرد: همچنان این اداره کل ارتباطات اداری را برای انجام روند کارها بر عهده دارد، چون فقط مطالعات باستان‌شناسی به دانشگاه شهید بهشتی واگذار می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران اضافه کرد: در حال حاضر نیز مدخل همکاری‌ها به عنوان محور اصلی، تپه میل قرار گرفته است و در ادامه  با شکل گیری پایگاه پژوهشی ری کهن، محوطه‌های تاریخی قرار گرفته در محور ری باستان، یکی پس از دیگری بررسی می‌شوند.

بزرگ‌نیا با تاکید بر این‌که صحبت‌ها و اقدامات مورد نیاز پیش از این با پژوهشگاه میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان‌شناسی مطرح شده و در این زمینه در هماهنگی کامل هستیم، گفت: نخست فعالیت‌های میدانی انجام می‌شوند و پس از آن مرمت و حفاظت به مرور در این تپه‌های تاریخی و براساس صحبت‌های بعدی انجام می‌شوند.

محمد علی اکبری - رییس دانشکده‌ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی نیز درباره‌ی این تفاهم‌نامه گفت: هدف اصلی برای امضای این تفاهم نامه این بود که گروه باستان شناسی این دانشگاه بتواند یک حوزه ی مطالعاتی در پهنه تهران داشته باشد و در بخش‌های مطالعاتی مختلف مطالعه کند.

او با اشاره به حضور مرحوم دکتر حسن کریمان ری شناس در دانشگاه شهید بهشتی گفت: او در پهنه شهر ری مطالعات کاملی را انجام داده بود، اکنون اطلاعات او ما را به سمتِ مناسبی در پژوهش‌هایمان می‌برد. به همین دلیل احساس کردیم با انتخاب پهنه باستان شناسی ری کار او را دنبال کنیم. اکنون نیز تمرکز ما روی این حوزه و تپه میل به عنوان پایگاهی برای دانشگاه شهید بهشتی است.

وی تاکید کرد: این تفاهم‌نامه کمک می‌کند یکی از مشکلات گروه باستان‌شناسی این دانشگاه و دیگر دانشگاهها در عرصه‌های میدانی برای حضور دانشجویان در سایت‌های کاوش برطرف شود.

کد خبر 429056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha