همشهری آنلاین: مدیر خانه خورشید با بیان اینکه فاصله اعتیاد تا کارتن خوابی که حدود ۱۵ سال پیش ۱۵ تا ۲۰ سال بود امروز به ۵ سال رسیده است گفت: وقتی به ابزار مقابله‌ای مجهز نیستیم این اتفاقات بیشتر رخ می‌دهد.

كارتن خواب

کاهش فاصله اعتیاد تا «کارتن‌خوابی» به ۵ سال

با بیان اینکه باید فرزندان ما در برابر آسیب‌های اجتماعی واکسینه شوند گفت: هنوز مددکار اجتماعی در مدارس نداریم تا کودکان در معرض آسیب شناسایی شوند. دیوار آهنین آموزش و پرورش هنوز امکان آموزش‌های پیشگیرانه را در برخی مسائل فراهم نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، لیلا ارشد، مدیر خانه خورشید در مراسم افتتاحیه طرح پیشگیری از اعتیاد و ارتقای مهارت‌های شناختی رفتاری در مناطق آسیب خیز و با تاکید بر اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی مردم نهاد که در سازمان بهزیستی برگزار شد با بیان اینکه پیشگیری سطح اولیه را نداریم گفت: سالهاست که در مناطق حاشیه‌ای فعالیت می‌کنیم، هرچند همین واژه "حاشیه" نیز یک انگ و برچسب است.

وی افزود: مهاجرت به مناطق حاشیه‌ای در این مناطق بیشتر مشاهده می‌شود. ۱۴ سال است که در دروازه غار تهران به زنان آسیب دیده خدمت می‌کنیم. همیشه مسئله این بوده که اینها از حداقل مهارت‌های زندگی و اجتماعی محروم هستند و آرزویم آموزش مهارتی به این اقشار بود.

مدیر خانه خورشید با بیان اینکه در قرن ۲۱ هنوز پیشگیری سطح اول را در مقاطع تحصیلی مختلف و سنین مختلف نداریم گفت: در حالی که نیاز به ابزار مقابله و مهارت با موارد مختلف اجتماعی وجود دارد. وقتی طلاق روبه افزایش است، هنوز مهارت همسرداری را آموزش نمی دهیم.

ارشد ادامه داد: متاسفانه کودک آزاری سهمگینی را شاهدیم ولی مهارت‌های فرزندپروری را شاهد نیستیم و جای خالی آن احساس می‌شود. دیوار آهنین آموزش و پرورش هنوز امکان این آموزش‌ها را فراهم نمی‌کند. جوانان ما هنوز توانایی‌ها و محدودیت‌های خود را نمی‌شناسند.

وی با بیان اینکه بسیاری اوقات اتفاقات جبران ناپذیری در خشونت‌های خانگی و خیابانی رخ می‌دهد گفت: نحوه برخورد و تعامل به کودکان و نوجوانانمان را آموزش نمی‌دهیم. درگیر اسید پاشی و درگیر انتقال ویروس زگیل تناسلی هستیم. سل افزایش یافته است. از سوی مسئولین وزارت بهداشت می‌شنویم که ویروس ایدز در دو سال گذشته در زنان ۱۰ برابر شده. آیا آموزش مراقب از خود به فرزندانمان داده‌ایم؟.

وی با بیان اینکه چندی پیش اعلام شد که فاصله اعتیاد تا کارتن خوابی که حدود ۱۵ سال پیش ۱۵ تا ۲۰ سال بود امروز به ۵ سال رسیده است گفت: وقتی به ابزار مقابله‌ای مجهز نیستیم این اتفاقات بیشتر رخ می دهد.

ارشد افزود: کودکان و نوجوانان ما حتی نحوه حضور و استفاده از فضای مجازی را نمی‌دانند. باید فرزندان ما واکسینه شوند. هنوز مددکار اجتماعی در مدارس نداریم تا کودکان در معرض آسیب شناسایی شوند. سیستم ارجاع به مراکز مشاوره آموزش و پرورش می‌تواند سیستم را کارآمد و فعالتر کند.

وی با بیان اینکه سال‌هاست آرزو دارم کاش می‌توانستیم مشاوره را با پذیرش با دفترچه درمان بیمه انجام دهیم گفت: فرد آسیب دیده چطور می‌تواند ساعتی ۱۵۰ هزار تومان پول مشاوره در هر هفته بدهد؟ هرچند دفترچه های ما برای ویزیت درمانی و پزشکی هم نمی توانند پاسخگو باشد.

وی ادامه داد: ۱۲ سال پیش به ما گفته می‌شد درباره الکل صحبت نکنید اما امروز مشاهده می‌کنیم که مصرف آن افزایش یافته است و ۱۰۰ مرکز هزینه‌های زیادی را برای ترک الکل می پذیرند.

مدیر خانه خورشید با اشاره به نقش نهادهای مدنی برای حمایت طلبی از آسیب دیدگان اظهار کرد: امیدارم در مرحله بعدی از هنرمندان تئاتر خیابانی بهره گرفته و طرح را گسترش داده و عملیاتی تر کنیم. وقتی امکان اجرای برنامه پیشگیری فراهم شد استقبال کردم زیرا این تجربه را داشتیم و آموزش های مهارتی کاربردی بسیار موثر است. خودآگاهی، کنترل هیجان، تفکر نقاد از جمله مباحثی بود که در خانه خورشید دنبال کردیم.

کد خبر 429053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha