همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اعلام حمایت از طرح تعطیلی زمستانه مدارس گفت: این طرح به صورت مشترک توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری و در انتظار تصویب مجلس شورای اسلامی است.

تعطيلي مدارس

به گزارش ایرنا، کیومرث کلانتری روز گذشته در حاشیه گرامیداشت روز هوای پاک در مدرسه آرمینه مصلی‌نژاد منطقه ۶ تهران در جمع خبرنگاران درباره اجرای طرح تعطیلی زمستانه مدارس و تاثیر آن در کاهش آلودگی هوا گفت: ما کشوری با تنوع اقلیمی بسیار از جمله نقاط گرمسیری و هم نقاط سردسیری داریم و نمی‌توانیم یک نسخه برای کل کشور بپیچیم و با توجه به تنوع اقلیمی باید در موضوع تعطیلات انعطاف داشته باشیم.

وی گفت: تعطیلات بسیاری از کشورها در تابستان نیست، تعطیلاتی را هم در زمستان دارند، در کشور ما این موضوع نیاز به قانون دارد.

کلانتری افزود: سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش به صورت مشترک موضوع تعطیلی زمستانه مدارس را پیگیری می‌کنند تا این قانون در مجلس شورای اسلامی اصلاح شده و تعطیلات ۲هفته‌ای، حدفاصل آذر و دی، مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، فرصت استراحت برای دانش‌آموزان و کارکنان آموزش و پرورش، جلوگیری از افزایش وارونگی دما و آلودگی‌ها که بیشتر آن در زمستان رخ می‌دهد را از مزایای طرح تعطیلی زمستانه مدارس عنوان کرد و گفت: این طرح می‌تواند منجر به ایجاد فرصتی برای تنفس در شهر و کمتر تعطیل کردن مدارس باشد.

وی همچنین درباره تعطیلی مدارس پایتخت در پی آلودگی هوا گفت: تعطیلی مدارس مایه مباهات و افتخار نیست و ما به دنبال این نیستیم که مدرسه را تعطیل کنیم.

کلانتری گفت: اگر یک زمانی ببینیم برای حفظ سلامت انسان‌ها، خطراتی وجود دارد، مجبور هستیم که این کار را انجام دهیم چون سلامت دانش‌آموزان برای ما مهم‌تر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: هدف از تعطیلی مدارس این است که مردم را در منازل نگه داریم تا بار ترافیکی کاهش یافته و به آلودگی اضافه نشود.

کلانتری گفت: امسال تاکنون مدرسه‌ای به علت آلودگی هوا تعطیل نشده است.

۱۳ دی سال گذشته عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد بازگشایی یک ماه زودتر مدارس در نیمه شمالی کشور و مناطق سردسیر از جمله تهران و تعطیلی مدارس از ۱۵ آذر تا ۱۵ دی را به کمیسیون زیربنایی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد تا دانش‌آموزان با هوای آلوده مواجه نشوند.

وزارت آموزش و پرورش در برابر این ایده چندان روی خوش نشان نداد به گونه‌ای که سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش صراحتا اعلام کرد که با یک ماه تعطیلی اصلا موافق نیست؛ ولی تعطیلات دو هفته‌ای بین دو فصل اتفاق بیفتد از حیث آثار تربیتی و آموزش تاثیر مثبتی را در آموزش و یادگیری دانش‌آموزان دارد.

همچنین علی‌اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مقررشدن تعطیلی پنج روزه مدارس در زمستان خبر داد.

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تایید فواید این طرح، شرط این شورا برای اجرای تعطیلی مدارس در زمستان را شروع زودتر مدارس دانست که به دلیل مصوب نشدن تعطیلات در مجلس شورای اسلامی اجرای این طرح برای امسال منتفی است.

وزیر آموزش و پرورش هفتم آذر امسال در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در این میان دو نظریه وجود دارد یک نظر این است که باید از مجلس شورای اسلامی در این زمینه مصوبه بگیریم و نظر دیگر آن است که شورای آموزش و پرورش استان‌ها با توجه به وظایفی که در اختیار دارند، می‌توانند درباره تعطیلی مدارس تصمیم‌گیری کنند که هر دو نظریه دارای اشکالاتی است.

بطحایی افزود: تعطیلات زمستانه تقویم زمانی ما را به هم می‌ریزد اما همچنان کار کارشناسی در حال انجام است و اگر به نتیجه برسد اعلام خواهیم کرد اما بر اساس شواهد برای امسال این کار اتفاق نخواهد افتاد.

کد خبر 429008

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha