زینب زینال‌زاده-خبرنگار: حفظ و حراست از آثار تاریخی که میراث گذشتگان است؛ اهمیت زیادی دارد چراکه باید به دست آیندگان برسد.

ميراث فرهنگي

برخی از این آثار توسط مسئولان سازمان میراث فرهنگی در موزه‌ها نگهداری می‌شود اما بعضی از آنها که بناهای باارزش هستند وضعیت مناسبی ندارند و غبار بی‌مهری روی چهره‌شان نشسته و در آستان تخریب قرار دارند. این گزارش روایت آثار تاریخی قلب پایتخت است که برای احیا شدن و ماندگاری نیاز به همت متولیان میراث و فرهنگ دارند. 

  • آسیاب کوچک یوسف‌آباد

یکی از قدیمی‌ترین آسیاب‌های تهران است که در خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی قرار دارد. مرحوم حاج «ابوالقاسم عجایبی» مالک آن بود و اکنون «اسماعیل عجایبی» مسئولیت حفظ و نگهداری از میراث پدر را به عهده دارد. ساخت این آسیاب به دوره قاجاریه باز می‌گردد و سال ۱۳۸۶ ثبت ملی شده است. این آسیاب در معرض تخریب قرار دارد و گویا مالک با هزینه‌های شخصی و بدون حمایت مسئولان مربوطه در حال مرمت و بازسازی آن است. 

  • موزه هنرهای معاصر

موزه در دوره پهلوی ساخته و سال ۱۳۸۱ ثبت ملی شده است. معماری این موزه به سبک بادگیرهای کویری ایران است و در گنجینه‌های آن بیش از ۳ هزار اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی نگهداری می‌شود. این موزه اکنون در اختیار سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار دارد و به علت تخریب برخی از قسمت‌ها در حال بازسازی و مرمت است. این موزه در خیابان کارگر شمالی قرار دارد. 

  • خانه دکتر علی شریعتی

خانه دکتر علی شریعتی در سال‌ ۱۳۷۶ توسط شهرداری از خانواده وی خریداری و به «خانه موزه» تبدیل شده است. در سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰تعدادی از شخصیت‌های علمی، اجتماعی و ملی مدتی در آن ساکن بودند و سال ۱۳۸۲ ثبت آثار ملی شده است. بازسازی اتاق کار دکتر علی شریعتی تمام شده است و برخی از آثار او در این خانه نگهداری می‌شود که شهروندان برای تماشای آنها می‌توانند به خیابان جمال‌زاده شمالی بروند. 

کد خبر 428972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha