فاطمه نصیری ها - خبرنگار: ۲ سال پیش بود که موضوع تهیه نخستین «اطلس زیست‌محیطی ایران» توسط معاون امور خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه۶ رسانه‌ای شد.

اطلس زیست‌ محیطی

به نظر کارشناسان حوزه شهری، تهیه این اطلس با استناد به اطلاعات جمع‌آوری شده می‌تواند راهنمای خوبی برای مدیران شهری در بررسی نقاط مثبت و منفی شرایط محیط‌زیستی و اتخاذ تمهیدات لازم باشد. پس از رونمایی این اطلس «افشین خدامی» معاون امور خدمات شهری و محیط‌زیست قلب پایتخت در گفت‌وگو با همشهری محله جزئیات بیشتری از آن ارائه می‌دهد.  لازم است آلاینده‌های زیست ‌محیطی اعم از آلاینده‌های آب، هوا و خاک به‌شکل مستمر و پیوسته، مورد پایش و تجزیه و تحلیل قرار گیرند و در چارچوب برنامه‌های ملی، پایش و کنترل شوند.

بنابراین در حوزه کنترل آلودگی‌های زیست‌محیطی زمانی می‌توان مدیریت مطلوب و تصمیم‌گیری‌های اصولی داشت که اطلاعات محیط‌زیست به‌شکل منطقه‌ای یا حتی محله‌ای جمع‌آوری شده باشند. به گفته معاون امور خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه۶، اطلس محیط‌زیست منطقه در قالب یک کتاب علمی‌ـ تحقیقاتی و با هدف افزایش آگاهی‌های محیط‌زیستی تدوین شده باشد: «شناسایی منابع آلاینده زیست‌محیطی، ایجاد بانک اطلاعاتی مناسب برای بهبود فرایند حفظ و کنترل محیط‌زیست منطقه، سرعت‌بخشیدن و کارآمد کردن سیستم‌های نظارتی زیست‌محیطی، شناساندن مسائل محیط‌زیستی به مدیران و دست‌اندرکاران تصمیم‌گیرنده شهری و ارائه راهکارهای مدیریت کاهش پیامدهای محیط‌زیستی، نکات مهمی هستند که در این اطلس به آنها توجه شده است.» 

با استناد به اطلاعات جمع‌آوری شده در این اطلس، قلب پایتخت به دلیل وجود برخی از پارامترهای موجود در آب‌های سطحی مانند مواد جامد معلق، وضعیت آب نامناسب است که منشأ آن به شکل عمده فاضلاب شهری است. یکی از راهکارهای اجرایی برای کاهش آلودگی آب، جانمایی درست و نصب پکیج‌های تصفیه آب در مسیل‌ها و کانال‌های شهری است. «افشین‌خدامی» درباره وضعیت خاک منطقه نیز می‌گوید: «منطقه به لحاظ میزان آلودگی خاک وضعیت مطلوب و مناسبی دارد.» وضعیت آلایندگی هوای منطقه براساس اطلاعات جمع‌آوری شده اطلس و گفته‌های معاون امور خدمات شهری و محیط‌زیست، این‌گونه است: «اندازه‌گیری‌ها در نقاط مختلف منطقه نشان می‌دهد که غلظت ذرات معلق حدود ۵/۲ میکرون است که این میزان در میدان هفتم‌تیر و میدان فاطمی بیشتر از سایر نقاط دیگر است و این نقاط آلوده‌تر هستند. رفع آلودگی هوا نیاز به سیاست کلی در حوزه افزایش کیفیت سوخت مصرفی خودروها و همچنین افزایش کیفیت خودروهادارد.»

کد خبر 428969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha