همشهری آنلاین: همایش تجاری ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، در محل اتحادیه‌ اتاق‌های بازرگانی اقلیم کردستان عراق برگزار شد.

مطالبات مالی شرکت‌های ایرانی در اقلیم کردستان عراق پرداخت می‌شود

همایش تجاری ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، دارا جلیل خیاط رئیس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و  فعالان اقتصادی دو طرف در محل اتحادیه‌ اتاق‌های بازرگانی اقلیم کردستان عراق برگزار شد.

نچیروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق طی سخنانی در این همایش، سفر هیات سیاسی-اقتصادی ایران به سرپرستی محمدجواد ظریف به اربیل را نشانه اهمیت روابط میان ایران و اقلیم کردستان دانست و گفت: ما همواره و در هر حال از جمهوری اسلامی ایران که در روزهای سخت یار و یاور ما بوده است، قدردانی می‌کنیم.

بارزانی به حضور فعالان اقتصادی ایرانی در اقلیم کردستان اشاره کرده و گفت: از همه پیمانکاران و سرمایه گذاران ایرانی که در منطقه کردستان فعالیت می‌کنند و طی ۴ سال گذشته که سال‌های سختی بود همچنان در کنار ما ماندند، تشکر می‌کنم.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان خطاب به فعالان اقتصادی ایرانی گفت: شما در کنار ما ماندید؛ حتی با وجود اینکه مطالبات خود را دریافت نکردید، همچنان در کنار ما ماندید و مشکلات را تحمل کردید. روزهای سخت اقلیم کردستان روز به پایان است.

نچیروان بازرانی اعلام کرد که در مذاکرات انجام شده با محمدجواد ظریف برای پرداخت مطالبات پیمانکاران ایرانی توافق‌های مثبتی صورت گرفته است. بارزانی گفت: برخی از این مشکلات مربوط به اقلیم عراق و برخی دیگر مربوط به دولت مرکزی در بغداد است؛ اما به هر حال عزم ما بر رفع مشکلات موجود است.

  • ساخت شهرک صنعتی در دستور کار دولت ایران

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور بابیان این نکته که در دنیای امروز غیرممکن است یک کشور بدون در نظر گرفتن امنیت و آرامش کشور همسایه خود زندگی کند، افزود: کردستان عراق همسایه بسیار مهمی برای ایران محسوب می‌شود و روابط ما با این اقلیم بسیار حائز اهمیت است.

ظریف با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با نیچروان بازارانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در خصوص نحوه فعالیت شرکت‌های خصوصی، گفت: بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته، مشکلات مربوط به مطالبات مالی شرکت‌های ایرانی که در کردستان فعالیت داشتند، از سوی دولت اقلیم کردستان عراق پرداخت خواهد شد.

وزیر امور خارجه خطاب به فعالان اقتصادی اقلیم کردستان تأکید کرد که تحریم‌ها هیچ تأثیری بر نحوه تجارت فعالان اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق ایجاد نخواهد کرد و فعالان اقتصادی ایرانی شریک مطمئنی برای فعالیت‌های تجاری هستند.

وزیر امور خارجه کشور در توضیح راهکارهای دولت ایران به‌منظور توسعه همکاری‌های تجاری با اقلیم کردستان عراق، تصریح کرد: دولت ایران تلاش می‌کند تا راهکارهایی به‌منظور ثبات مالی بین ایران و اقلیم کردستان عراق پیدا کند. علاوه بر این در تلاش هستیم تا با توجه به توافق صورت گرفته با مقام‌های اقلیم کردستان عراق، شهرک صنعتی را باهدف افزایش تولید مشترک و صادرات تاسیس کنیم.

ظریف در پایان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همه آنچه از اقلیم کردستان عراق دید در یک کلمه «حسن نیت» خلاصه می‌شود؛ امیدواریم اقلیم کردستان عراق هم بر روی حسن نیت ما حساب باز کند و دو طرف بتوانند همکاری‌های خود را توسعه بخشند. چراکه اطمینان دارم این همکاری نقش حائز اهمیتی در توسعه اقلیم کردستان عراق ایفا می‌کند.

  •  ضرورت توجه دولت‌ها به حذف موانع تجاری

دارا جلیل خیاط رئیس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان که میزبان نشست فعالا اقتصادی ایران و عراق در اربیل بود به روابط تجاری میان ایران و اقلیم کردستان عراق اشاره کرده و گفت: مایه خرسندی است که پس از همایش بزرگی که اردیبهشت سال جاری با حضور وزرای بازرگانی دو کشور در کرستان برگزار شد، اکنون میزبان هیات بزرگ دیگری از برادران عزیز ایرانی به ریاست وزیر خارجه ایران هستیم. این نشانه عمق روابط میان دو طرف است.

رئیس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان خواستار توجه ویژه دولت‌ها به حذف موانع تجاری موجود میان دو طرف شد و گفت: اهمیت گسترش روابط اقتصادی میان بخش‌های خصوصی ایران و اقلیم کردستان بر کسی پوشیده نیست، بنابراین ضروری است هرچه زودتر موانع در مسیر توسعه روابط رفع شود.

به گفته دارا جلیل خیاط، اقلیم کردستان آمده است با تولید محصولات مشترک با طرف‌های ایرانی، به صادرات این محصولات به بازارهای آسیایی و اروپایی اقدام کند.  

خیاط خطاب به فعالان اقتصادی ایرانی حاضر در نشست گفت: از همه شما برادران و دیگر فعالان اقتصادی ایرانی برای سرمایه‌گذاری در اقلیم کردستان دعوت می‌کنیم.

  •  بخش خصوص ایران؛ آماده همکاری با فعالان اقتصادی اقلیم کردستان عراق

در ادامه این نشست، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران گفت:معتقدم مردمی که در یک منطقه و در همسایگی یکدیگر زندگی می‌کنند و اشتراکات فراوان دینی، فرهنگی و تاریخی دارند، سزاوارترین افراد برای بهره‌مندی از منابع و ثروت‌های اقتصادی موجود در آن منطقه‌اند.

کرباسی تأکید کرد: بررسی و شناسایی فرصت‌ها و استراتژی‌های جدید همکاری از مهم‌ترین اهداف ما در این اجلاس است. گام برداشتن به‌سوی تجارت استاندارد و اصولی، انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه‌های متنوع مانند نفت، گاز و پتروشیمی – کشاورزی و صنایع غذایی، گردشگری و توریسم سلامت، ترانزیت و صادرات مجدد می‌تواند ضمن مستحکم کردن پایه‌های دوستی بین مردم و فعالین اقتصادی، موجب ایجاد اشتغال و ثروت و رفاه مردم  این منطقه شود.

معاون امور بین‌الملل اتاق ایران تصریح کرد: با توجه به تجارب و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی در حوزه خدمات فنی و مهندسی، دو طرف می‌توانند همکاری‌های جدی و پرثمری را درزمینه مشارکت در پروژه‌های زیرساختی و بازسازی اقلیم کردستان پی‌ریزی کنند. همچنین بخش خصوصی ایران دارای تجارب و پیشرفته‌ای چشمگیری درزمینه اکتشاف و استخراج معادن و تولید مصالح ساختمانی است  و آمادگی دارد تجارب خود را در اختیار برادران عراقی قرار دهد.

کرباسی در ادامه به ارائه پیشنهادهایی جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی مشترک ایران و اقلیم کردستان عراق پرداخت. بر همین اساس، امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد میان دو کشور، توسعه ارتباطات بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، برقراری و ساماندهی روابط بانکی میان ایران و اقلیم کردستان عراق به‌منظور تسهیل مراودات تجاری فعالان بخش خصوصی، تجهیز وامانده‌ی گمرکات در نقاط مرزهای مشترک و ایجاد دروازه مشترک گمرکی بین ایران و اقلیم کردستان عراق توسط مقامات مسئول دو طرف، ساماندهی سیستم حمل‌ونقل و همچنین امکان ترانزیت کالاهای موردنیاز اقلیم کردستان از طریق ایران و همچنین استفاده از مسیر ترانزیتی عراق برای دسترسی به بازار سوریه، لبنان و اردن، سرمایه‌گذاری مشترک درزمینه‌های مختلف عمرانی و صنعتی اقلیم کردستان عراق ازجمله ساخت‌وساز، فرودگاه، جاده‌سازی، سدسازی، کشاورزی، صنایع غذایی، گردشگری، توریسم درمانی، همکاری مراکز داوری میان اتاق ایران و اتاق بازرگانی اقلیم کردستان به‌منظور حل‌وفصل سریع اختلافات مالی و تجاری پیش‌آمده میان فعالین اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق و تشکیل کمیته‌های کاری مشترک مهم‌ترین پیشنهادات معاون امور بین ‌الملل اتاق ایران بود.

کد خبر 428687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha