همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه در ابتدای نشست خبری سالانه خود با رسانه‌ها به اتهامات اخیر به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا واکنش نشان داد.

كنفرانس خبري سرگئي لاورف

به گزارش ایرنا از مسکو، سرگئی لاوروف در پاسخ به پرسش خبرنگار سی بی اس آمریکا در خصوص اتهامات وارد شده به ترامپ مبنی بر «عامل کرملین خواندن او» گفت: این مسایل نشانه پایین آمدن سطح استاندارد رسانه ها در آمریکاست ضمن اینکه دشوار است در خصوص آنچه در ایالات متحده اتفاق می افتد اظهار نظر کرد.

وی ادامه داد: تا آنجا که من می دانم، قانون اساسی آمریکا، رئیس جمهور کشور را حق تعیین و پیگیری سیاست خارجی می داند» ما می دانیم که کنگره به این حق حمله کرده است این حق تحت حمله کنگره است.

گفتنی است واشنگتن پست به تازگی با استناد به منابع خود مدعی شد که ترامپ جزئیات مکاتبات خود با پوتین را مخفی کرده است به همین علت حتی در پرونده های طبقه بندی شده در ایالات متحده آمریکا در طی دو سال گذشته، گزارش دقیقی از گفت وگوها در پنج دیدار سران روسیه و آمریکا وجود ندارد.

علاوه بر این، ترامپ مکالمات شخصی با پوتین در جلسات رهبران جهان را بدون حضور مشاوران برگزار کرده است و در یک مهمانی در هامبورگ در سال ۲۰۱۷ هم در شرایطی با پوتین دیدار کرد که تنها مترجم رییس جمهوری روسیه در دیدار حضور داشت.

  • امیدوار به حفظ پیمان موشکی هستیم

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص آینده پیمان منع گسترش موشک های کوتاه و میان برد با آمریکا هم گفت که کشورش خواهان‌ ادامه این پیمان است و امیدواریم که اروپا (کشورهای قدرتمند در غرب اروپا) نیز به این تلاش ها بپیوندد هر چند که به نظر نمی رسد آمریکایی ها بدنبال چنین مساله ای باشند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ۱۴ آذر ماه امسال خبر داد که سفارت آمریکا در مسکو یادداشتی را مبنی بر تعلیق اجرای پیمان موشکی به وزارت خارجه روسیه ارسال کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در آخرین نشست خبری خود در سال ۲۰۱۸ گفته بود که در صورت از بین رفتن پیمان موشکی، روسیه چاره ای جز توسعه تجهیزات نظامی خود ندارد.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد و کوتاه برد هشتم ماه دسامبر سال ۱۹۸۷ بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

بر اساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.

این پیمان، نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

تا سال ۱۹۹۱ حدود دو هزار و ۷۰۰ موشک نابود شدند ضمن آنکه دو کشور اجازه بازرسی از تأسیسات یکدیگر را داشتند.

سال ۲۰۰۲ آمریکا از پیمان موشک های ضد بالیستیکی خارج شد و جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا دستور استقرار سپر موشکی در اروپا را صادر کرد و در مقابل ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که این پیمان دیگر به سود روسیه نیست.

کد خبر 428675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha