همشهری آنلاین: پای انریکه پنیا نیه‌تو، رئیس‌جمهوری پیشین مکزیک هم به پرونده محاکمه یکی از بزرگ‌ترین خلافکاران و سرکرده باندهای قاچاق این کشور آمریکای لاتین باز شد.

ال چاپو و پنيا نيه تو رئيس جمهوري مكزيك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیلی‌وایر، در ادامه محاکمه خواکین گوسمان ملقب ال‌چاپو در آمریکا این هفته یک شاهد تازه به پرونده افزوده و مدعی شد در حضور مقام‌های آمریکایی شهادت داده ال‌چاپو ۱۰۰ میلیون دلار رشوه به حساب پنیا نیه‌تو، رئیس‌جمهوری مکزیک بین سال‌های ۲۰۱۲ تا نوامبر ۲۰۱۸ واریز کرده است.

الکس سی‌فوئنتس که به ادعای خودش سال‌ها از نزدیکان سرکرده کارتل سینالوا بود، روز سه‌شنبه اتهام پرداخت رشوه به رئیس‌جمهوری مکزیک را در حضور یکی از وکلای ال‌چاپو در دادگاه فدرال بروکلین تایید کرد. او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا این ماجرا سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاده، گفت: «بله، درست است.» پنیا نیه‌تو از دسامبر ۲۰۱۲ تا نوامبر ۲۰۱۸ رئیس‌جمهوری مکزیک و پیش از آن فرماندار ایالت مکزیکو بود.

گوسمان ۶۱ ساله سال ۲۰۱۷ از مکزیک به آمریکا منتقل شد تا برای سال‌ها فعالیت در دنیای تولید و قاچاق کوکایین، هرویین و دیگر مواد مخدر محاکمه شود. جلسه‌های دادگاه هم از نوامبر گذشته همزمان با پایان دوران ریاست‌جمهوری پنیا نیه‌تو در بروکلین نیویورک آغاز شد و تقریبا در هر جلسه یک شاهد تازه به دادگاه آمد. مقام‌های رسمی دولت پیشین مکزیک هنوز به ادعای رشوه ۱۰۰ میلیون دلاری واکنش نشان نداده‌اند.

همزمان با آغاز دادگاه اول، وکیل گوسمان ادعا کرد مقام‌های مکزیکی از جمله پنیا نیه‌تو و رئیس‌جمهوری پیش از او برای مراقبت از یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان مکزیک (اسماییل زامبادا ملقب به ال‌مایو که هنوز هم فرار است) رشوه دریافت کرده‌اند. همان زمان سخنگوی نیه‌تو این ادعا را دروغ خواند و فلیپه کالدرون (رئیس‌جمهوری پیش از نیه‌تو) هم در یک توئیت مدعی شد آنچه در دادگاه گفته شده مطلقا کذب و نارواست.

با اینکه ادعای پرداخت رشوه به مقام‌های ارشد دولت مکزیک در هفته اول محاکمه ال‌چاپو در دادگاه ایالتی آمریکا رد شده بود اما با تایید رشوه ۱۰۰ میلیون دلاری، حالا پرونده یکی از بزرگ‌ترین جنایتکاران و قاچاقچی‌های تاریخ مکزیک وارد فازی تازه شده است.

کد خبر 428633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha