همشهری آنلاین: یک کارشناس اقتصاد گفت: متنوع‌سازی یک روش مدیریت ریسک است.

بورس

فرشته بدیهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متنوع‌سازی یک روش مدیریت ریسک است که انواع مختلفی از سرمایه‌گذاری‌ها را در یک پرتفوی (سبد سرمایه‌گذاری) ترکیب می‌کند. منطق پشت این روش بیان می‌کند که مجموعه‌ای از انواع مختلف سرمایه‌گذاری‌ها، به صورت معمول، سود بالاتری تولید خواهد کرد و ریسک کمتری از هر سرمایه‌گذاری در یک پرتفوی به همراه خواهد داشت.

این کارشناس ادامه داد: در واقعا می‌توان گفت این روش به همان ضرب‌المثل معروف اقتصادی اشاره دارد که بیان می‌کند  "همه تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار نده" و در بسیاری از موارد کاربرد دارد.

وی افزود: متنوع‌سازی تلاش می‌کند تا رویدادهای ریسک غیرسیستماتیک در یک پرتفوی سهام را از بین ببرد تا عملکرد مثبت بعضی از سرمایه‌گذاری‌ها عملکرد منفی سایرین را خنثی کند. بنابراین، مزایای متنوع‌سـازی تنها زمانی خواهد بود که اوراق بهادار در پرتفوی سهام به شکل کاملی به هم وابسته نباشد.

بدیهی در رابطه با عملکرد متنوع‌سازی، تصریح کرد: متنوع‌سازی تقسیم سرمایه بین چند دارایی با ریسک و بازده مختلف است و به هدف کم کردن ریسک و پایین آوردن میزان زیان‌های اقتصادی انجام می‌شود. معمولا سرمایه‌گذار، سرمایه خود را در اوراق بهادار صادرکنندگان مختلف سرمایه‌گذاری کرده و سبد سرمایه‌گذاری شخصی خود را تشکیل می‌دهد. اگر میزانی از سهام بدون سود و با ضرر باشد، سهام دیگر که از بازده بالایی برخوردارند و میزان زیان را کمتر می‌کنند، به این ترتیب ریسک را کمتر می‌کنند.

این کارشناس اقتصاد یادآور شد: مطالعات و مدل‌های ریاضی نشان داده‌اند که ایجاد یک پرتفوی که به خوبی متنوع‌سازی شده از چند و یا چندین شرکت، بهترین سطح از نظر کارآمدی هزینه و کاهش ریسک را ایجاد خواهد کرد. سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های بیشتر همچنان باعث بهبود متنوع‌سازی می‌شود اما تاثیر چندانی بر کاهش ریسک نخواهد داشت.

کد خبر 428547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha